Tuesday, December 9, 2008

Subuh yang terakhir


Rumah yang dibawa tanah runtuh




Tanah yang masih bergerak



Sedih rasanya apabila hati penulis membaca berita ini. Apa tidaknya kejadian tanah runtuh ini sudah terjadi dahulu. Dan sekarang kejadian ini berlaku lagi. Kejadian seperti ini sepatutnya tidak berlaku jika kita semua belajar dari kesilapan. Memang benar pepatah oleh Mantan PM kita, Tun Mahathir Mohamad yang "Melayu mudah lupa".

Kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa baru-baru ini yang mengorbankan seramai 4 orang ini sangat memilukan hati saya. Mana tidaknya seorang mangsa yang terkorban bernama Shaiful Khas sempat memberitahu ibu bapanya bahawa rumah bergegar kuat dan bergerak sebelum ditimbus dengan tanah. Gegaran berlaku sebelum subuh berkumandang.

Mangsa dikesan dengan petunjuk telefon bimbitnya dari ayahnya. Tambahan dari itu, memang perangai si mangsa agak pelik seperti kenyataan oleh ibu bapanya yang mana beliau sebelum malam kejadian beriya ingin tidur di ruang tamu daripada kebiasaan tidur di bilik atas.

Itu adalah salah seorang mangsa daripada 4 orang mangsa. Pendekkan cerita semua mangsa yang terlibat ada kisah sedih di sebaliknya. Daripada cerita gembira kepada cerita yang sangat sedih. Semuanya lumrah hidup yang perlu dihadapi.

Saya secara peribadi memang sedih dengan kejadian ini. Mana tidaknya kejadian seperti ini sudah beberapa kali berlaku di depan mata kita. Dan pemimpin kita yang sepatutnya menjaga keamanan negara dan rakyat hanya pandai bercakap sahaja. Mereka tidak memikirkan masa depan bangsa mereka terutamanya pemimpin Melayu. Hanya manis di mulut tidak bisa melakukannya. Sudah terhantuk baru terngadah.Pendek kata jika pemimpin kita tidak menyedari hakikat kehidupan yang sebenar, langit yang dikatakan tinggi itu akan rendah sebelum masanya.

Akhir kata, jangan biar rakyat merana akan tangan-tangan anda yang tidak bertanggungjawab. Sedarlah kerajaan pada hari ini dan akan datang serta parti politik baik di pihak kerajaan mahupun pembangkang bahawa politik yang tidak sihat ini bisa akan merugikan diri dan juga rakyat jika tidak digunakan dengan sebaiknya. Jangan biarkan rakyat yang tidak berdosa itu menjadi mangsa kealpaan anda semua.

Semoga subuh yang mendatang menjadi subuh yang baik sebagai permulaan hari dan juga hari yang seterusnya. Doakan semoga kita semua mati dalam keadaan beriman dan diredhai Allah swt. Amin.


* Pemuda Pujangga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umat Islam dan bloggers yang sudi melayari blog ini. JadikanHari Raya Korban ini untuk mengenang akan peristiwa Nabi Ibrahim bersama anaknya Nabi Ismail dan juga peristiwa para nabi kita yang lain. Pengorbanan inilah yang semakin luntur dan hilang daripada jiwa setiap dari kita. Bersama kita membina erti pengorbanan yang sebenar.!!!!

No comments: