Thursday, December 18, 2008

Pengajian di Maahad Derang


Bersama ustaz Majid (Mudir Maahad Tarbiyaah Islamiyyah Derang )


Bersama ustaz Abu Khair




Bersama sahabat-sahabat


Di ibu pejabat ABIM Kedah

Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga saya sampai ke Derang. Keinginan saya untuk datang ke sini memang sudah lama lagi. Hal ini kerana keadaan suasananya yang zuhud dan aman ditambahkan dengan tenaga pengajar yang berwibawa menambahkan lagi saya untuk mengaji di sini.

Tanggal 11hb saya selamat sampai di Alor Setar pada pukul 3 ptg. Tetapi saya menuju ke Datuk Kumbar dahulu. Di sini adalah ibu pejabat ABIM Kedah. Kami semua perlu berehat di sini kerana arahan maahad derang. Ini juga kerana hal kenderaan untuk kami bawa ke sana dan sebagainya.

Apabila saya sampai di ibu pejabat ABIM Kedah ini, saya dapat merasakan mereka semua betul-betul gigih mendidik anak bangsa kita. Mana tidaknya sekolah rendah islam kedah ini jikalau kita lihat boleh dikatakan agak sederhana dan hanya mempunyai dua bangunan sahaja. Sekolah ini juga sekaligus menjadi ibu pejabat ABIM Kedah dan tempat berkumpulnya semua ahli ABIM Kedah dan Persida. Di sebelah sekolah ini pula ada sawah padi yang amat luas sekali. Sesuai sangat jika kita hendak belajar menuai padi di sini.

Kita sambung ke Pengajian Derang. Program pengajian kilat ini adalah inisisatif PKPIM Pusat untuk menghidupkan kembali amalan mempelajari secara bertalaqqi. Kitab yang digunakan adalah Bidayatul Hidayah ataupun permulaan Hidayah.

Buku ini ditulis oleh Imam Al-Ghazali dan diterjemahkan oleh Sheikh Fahmi Zam Zam Al-Maliki yang juga merupakan Mudir 2 Maahad Derang ini. Kitab yang banyak membincangkan tentang panduan amalan harian. Buku ini sangat baik untuk semua golongan mempelajarinya. Di dalamnya ada menceritakan tentang Adab-adab melaksanakan ketaatan, cara meninggalkan maksiat dan adab pergaulan dan persahabatan.

Tenaga pengajar yang mengajar kami sebanyak 4 orang iaitu Ustaz Hafiz Mustafa Lubis, Ustaz Abu Khair, Ustaz Ilyas dan Ustaz Majid. Semua ustaz ada bahagiannya masing-masing dalam mengajar kami. Kebanyakan ustaz di sini adalah bekas pelajar Maahad Derang dan lepasan universiti Pakistan, Syria dan India.

Nanti saya akan ceritakan isi pengajian derang dengan lebih mendalam kepada semua. Tidak sabar-sabar saya ingin berkongsi dengan anda semua. Artikel ini lebih untuk mendedahkan dahulu akan gambaran secara keseluruhan tentang buku yang dibincangkan di Maahad Derang ini.

Apa-apapun banyak ilmu yang saya dapat daripada program ini. Pertama, ustaz-ustaz di sini sangat tinggi ilmunya walaupun tidak mendapat apa-apa kelayakan dari kerajaan malaysia. Kedua, tempat ini sangat dijaga oleh ustaz-ustaz di sini. Dijaga dari segi kewangan yang masuk, adab-adab sesama mereka dan amalan harian mereka.

Dari segi duit yang masuk memang sangat terjaga. Jika ada orang yang ingin menderma ke Maahad Derang ini, mereka akan menapis dengan bertanyakan dari mana duit ini datang dan sebagainya. Memang saya teruja mendengar akan hal ini.

Akhir sekali, saya menyarankan kita semua menjadi pencinta ilmu yang sebenar. Banyak ilmu yang kita dapat hari ini jika tidak dari sumber yang betul, ia akan memakan diri kita kembali. Oleh itu, perlunya kepada ilmu hati yang sebenar kerana jika kita tinggi ilmu tetapi tiada keberkatan akan ilmu kita pelajari, ia tidak membawa apa-apa faedah kepada kita. Ingatlah kata-kata Pak Hamka,

" Kata-kata yang datang dari hati akan sampai ke hati orang itu, jika kita bercakap dengan perasaan benci dan marah akan sampailah benda tu kepada mereka"





No comments: