Thursday, December 4, 2008

Khemah Ibadah di Bangi


Bersama fasilitator yang lain. (napa tak pandang sini? )


Jungle Tracking yang menyeronokkan


Kumpulan Ibnu Sina


Bersiap sedia untuk jungle tracking


Praktikal Solat


Pada 1-3hb Disember yang lalu, penulis berkesempatan untuk menghadiri program Khemah Ibadah sebagai fasilitator anjuran Surau Taman Desa Makmur dan Jawatankuasa Penduduk di sana. Objektif program adalah untuk memberikan pengetahuan tentang ilmu fardhu ain dan fardu kifayah. Selain itu, program juga ingin menerapkan tentang sahsiah dan akhlak yang sebenar kepada peserta.

Peserta yang datang ke program ini kebanyakannya dari kalangan penduduk di situ dan ada juga yang datang dari jauh. Seramai 41 orang peserta yang menghadiri program ini. Rata-rata umur peserta adalah dari 8 tahun hingga 15 tahun. Pasti anda tahu bagaimana keadaan program kan???? Pelbagai ragam adik-adik ini membuatkan saya sendiri kadang-kadang naik pening sebenarnya. Kadang-kadang seronok pun ada juga. Biasalah saya ini jenis suka layan adik-adik kecil yang comel ini.

Biasalah apabila di dalam kawasan perumahan seperti ini memang kita tidak dapat dari pelbagai ragam anak-anak kecil ini. Bayangkan LDK sedang berjalan, seorang anak penduduk ini datang kepada saya minta kamera. " Bang, nak amik gambar?. Berkali-kali juga dia datang meminta kamera. Saya ada kamera dan adik ini suka sangat amik gambar. Sampai habis bateri kamera saya dikerjakannya. Nak marah pun tidak boleh. Perangai budak kecil memang macam ini. Nak buat macam mana. Getus saya dalam hati.

Apa-apapun, hidup ini perlu memberi dan diri kita juga perlu diberi. Berikanlah sedikit ilmu kepada sesiapa walaupun kita sebenarnya tidak mempunyai banyak ilmu. Sekali anda memberikan ilmu kepada orang lain, orang itu akan sentiasa ingat ilmu yang anda berikan. Maka, janganlah kedekut dengan ilmu anda. Kongsikanlah dengan adik-adik dan masyarakat. Nescaya ilmu kita akan bertambah. Semoga saya berkesempatan menyertai program seperti ini lagi. Program dengan budak-budak seperti ini memang menyeronokkan.

*Tahniah kepada Achik/Hawa Mas Azmar atas program ini. Teruskan perjuangan sahabatku.


1 comment:

3p4h said...

Tahniah kepada semua..... Terutama skali achik! Heheee...