Wednesday, November 12, 2008

Pengalaman di Program Latihan Kepimpinan Pengurusan dan Organisasi


Kepimpinan pengurusan dan organisasi adalah salah satu teknik dan ciri-ciri pemimpin yang perlu ada oleh setiap pelajar dan mahasiswa. Selain itu. Kemahiran tambahan yang lain seperti bercakap di depan khalayak ramai,bersifat kritis dan berbudaya ilmu merupakan pelengkap kepada kemahiran yang sedia ada.

Dengan semangat yang kental ditunjukkan oleh semua AJK, akhirnya misi untuk memberikan pendedahan kepada mahasiswa tentang Pengurusan Organisasi berjaya diadakan. Ia diadakan di Kem Bukit Lagong,Selayang selama 3 hari 2 malam. Program yang dianjurkan oleh Kelab Bimbingan Mahasiswa, Universiti Putra Malaysia ini dihadiri seramai 20 orang mahasiswa UPM. Fasilitator dari PKPIM UIAM juga turut dijemput bagi membantu program ini.

Program ini banyak diisi oleh aktiviti yang santai selain aktiviti yang memerlukan kerja kumpulan dan pembentangan oleh setiap kumpulan. Selain modul menarik yang disediakan oleh penganjur membuatkan peserta tidak merasa bosan dengan program ini. Modul seperti modul kepimpinan, potensi diri disediakan agar visi dan misi program ini tercapai.

Setelah penat bermodul di dewan program, peserta juga dihidangkan dengan aktiviti lasak yang menguji kekuatan mental peserta. Aktiviti Berjalan Malam(Night Walk) diadakan bagi merasai keindahan hutan pada sebelah malam selain melawan rasa takut dalam diri. Pada aktiviti ini sedang dijalankan hujan turun dengan lebatnya menyebabkan peserta lebih berhati-hati kerana tanah dan permukaan bumi menjadi licin dan berlumpur. Aktiviti memang sukar untuk dilupakan.

Selain itu, aktivit lasak yang lain seperti Obstacle dan Flying Folks juga diadakan oleh pihak penganjur. Aktiviti ini memang sangat menarik kerana halangan yang disediakan sangat mencabar mental dan fizikal. Saya berkesempatan untuk mencuba kedua-dua halangan yang disediakan. Di kem ini, terdapat satu halangan yang baru siap dibina dan saya dan kawan-kawan berkesempatan untuk menggunakan yang baru dan juga yang lama. Pada mulanya, saya malas untuk mencuba kerana badan saya agak kurang bermaya untuk melakukannya. Tetapi dek kerana sahabat yang mendorong saya tetap melakukannya. Memang sangat menarik sehingga basah-basah baju saya membuat aktiviti ini. Ada juga halangan yang memerlukan kita perlu menyelam dalam air kotor dan sebagainya. Pengalaman yang mengerikan tetapi sangat seronok.

Program ini habis pada hari rabu tetapi saya dan rakan-rakan UIA telah balik pada malam selasa kerana ada hal yang perlu diselesaikan di kampus. Apa-apapun pengalaman berada di program ini sangat menarik dan saya mendoakan semoga PKPIM UPM terus berjaya dalam perjuangannya dalam dakwah mereka di kampus UPM.

12/11/2008

Di rumah

10.00 malam.

No comments: