Thursday, November 20, 2008

Kehebatan Air


Air terjun yang tidak pernah berhenti.....

Anda percaya atau tidak bahawa air boleh merawat pelbagai penyakit? Dengan air sahaja ia boleh meyelesaikan pelbagai masalah? Di sini saya terangkan serba sedikit daripada pembacaan saya dan ilmu yang saya dapat dalam kelas saya.

Menarik sangat jika kita mengetahui yang air sebenarnya mempunyai kuasa yang tidak boleh dibayangkan oleh kita. Dengan air sahaja ia boleh merubah seseorang itu daripada kesedihan kepada kegembiraan. Daripada kesakitan kepada kesembuhan. Kehebatan air ini bisa diketahui dengan mengetahui fungsi sebenar air tersebut.

Daripada pembacaan buku yang bertajuk The Seven Pillars of Health oleh Don Colbert ini memang menarik untuk dibaca. Hal ini kerana buku ini menerangkan tentang cara sebenar dalam merawat seseorang pesakit pada zaman sekarang. Selain itu, buku ini menunjukkan cara untuk mendapatkan kehidupan yang bahagia.

Berbalik kepada tajuk asal. Mengapa saya pilih air? Apa yang sangat penting air ini? Biar saya terangkan kepada anda. Air adalah satu-satunya gizi paling penting bagi tubuh kita. Air terlibat dalam setiap fungsi tubuh kita. Kita semua dapat hidup lama tanpa makanan selama lima hingga tujuh minggu tetapi tidak dapat hidup lebih dari lima hari tanpa air.

Dalam satu kisah dalam buku ini menyebut bahawa seorang pesakit migrain. Sakit kepala ini membuatkan dia susah untuk membuat kerja dan menjalani hidup dengan normal. Semua doktor sudah cuba merawat dia tetapi semua telah gagal dalam usaha membantunya. Dia tidak menyedari bahawa dengan segelas air sahaja boleh membantunya.

Ramai tidak sedar bahawa mereka sebenarnya tidak meminum air. Maksud saya disini adalah air kosong atau air putih. Setiap pagi kita minum air milo ataupun nescafe dan tengah hari pula kita akan minum air jus dan malam pula dengan minum air kopi. Sebenarnya mereka semua tidak sedar yang semua jenis air ini telah mencuri air dalam tubuh mereka yang menyebabkan bahaya lebih besar dibandingkan dengan kebaikan. Buat pengetahuan semua tubuh kita akan kehilangan sekitar dua liter air setiap hari melalui keringat, air seni dan pernapasan.

Maka air sebenarnya sangat penting untuk tubuh badan kita berfungsi dengan baik. Dengan air ia akan melicinkan pergerakan kita dan ia akan membuatkan kita lebih mudah berfikir. Sebab itu tidak hairanlah pelajar Cina memang pandai dan cerdik. Hal ini kerana dengan meminum air yang secukupnya, ia akan membantu otak kita berfungsi dengan lebih pantas dan laju. Tidak hairanlah orang cina memang suka membawa air putih ke mana-mana mereka berada.

Di dalam kajian islam pula, seorang saintis dari Jepun telah mengkaji kesan air kepada ayat al-quran. Kajian ini dilakukan dengan menguji air putih di dalam kontena yang besar. Prof ini telah mengenakan air dengan muzik rock. Seterusnya prof melihat molekul air tersebut. Ternyata molekul air tu sangat teruk. Berpecah-pecah dan tidak teratur. Selepas itu, prof mengenakan dengan ayat al-quran. Ternyata apabila dilihatkan hasilnya memang sangat jernih dan tersusun molekul-molekulnya. Molekul-molekulnya seperti kristal. Bersinar dengan cantik sekali. Begitulah kehebatan ayat al-quran. Oleh itu, memang ada hikmahnya Allah s.w.t menyuruh kita membaca doa sebelum minum dan makan.

Akhir kata, tubuh kita terdiri dari sekitar 70% air. Otot-otot kita terdiri dari 75% air. Sel-sel otak kita terdiri dari sekitar 85% air. Darah kita pula terdiri daripada 82% air. Malah tulang kita juga terdiri dari sekitar 25% air. Semua organ tubuh kita memerlukan air yang mencukupi untuk berfungsi dengan baik. Apabila tubuh berfungsi dengan baik, semua penyakit dapat dihindari. Nasihat saya kurangkan minum air berwarna dan berkaffein kerana ia akan mencuri air dari tubuh kita. Semoga mendapat pengajaran daripada artikel kali ini. Insya Allah.


1 comment:

wasimah said...

so interesting.. tqvm.. sy pnah dgr tazkirah ttg air di ikim.fm.. kita pun boleh berckp2 dgn air, cthnya.. air oh air... apabila aku minum engkau, jdlah baik dlm badan ku ini.. utk mendpt keredhaan ALLAH.. lebih kurng mcmtulah..ckplah ape2 pun pd air.. asalkan semuanya bersandarkan kpd ALLAH. allahu'allam..