Saturday, May 17, 2008

Perisitwa Nakbah..


"Jahanam!! Jahanam!!" Jahanam Amerika!! Jahanam Zionis!! Bersemangat mujahidin-mujahidin yang datang untuk memberikan tanda ingatan terhadap peristiwa Nakbah. Hari ini jumaat bersamaan 16 Mei 2008 berkumpulnya semua NGO Islam dalam satu memorendum kepada PBB di kedutaan PBB di Damansara.

Sebagai memperingati perisitiwa Nakbah ini sebanyak 30 NGO di seluruh Malaysia mengadakan bantahan dengan menghantar memorendum kepada PBB dengan disertai Mahasiswa yang turut berkumpul untuk menyatakan tanda bantahan. Laungan semangat oleh Saudara Cikgu Azmi menyemarakkan lagi semangat semua untuk terus berada di depan pejabat PBB walaupun di bawah sinaran Matahari yang panas.

Peristiwa Nakbah ini telah disambut dengan demonstrasi aman umat Islam di seluruh dunia. Sambutan yang ke-60 tahun ini menandakan bahawa bumi palestin inginkan keadilan dan hak mereka yang telah dinidakkan selama ini. Kekejaman setiap hari di bumi palestin ini menyebabkan semua umat Islam di seluruh dunia merasa akan kepedihannya dan inginkan satu perubahan yang drastik daripada politik Palestin dan umat Islam itu sendiri.

Peristiwa ini adalah bersempena memperingati perisitiwa rakyat Palestin yang telah dihalau oleh pihak zionis dan pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin. Pada tarikh 15 Mei 1948 ini juga adalah satu tarikh yang akan diingati selamanya kerana tarikh ini adalah tarikh secara rasmi Negara Israel telah ditubuhkan oleh PBB. Ini adalah satu penipuan dan pengkhianatan yang terbesar di dalam peradaban dunia.

Sekarang,jika kita ketahui satu pembangunan yang tidak boleh diterima oleh dek akal dan tidak berperikemanusiaan adalah dengan terbinanya tembok pemisah sepanjang 20 kilometer. Tembok yang setinggi 20 meter itu adalah untuk memisahkan kehidupan rakyat palestin yang hanya diduduki mereka sebanyak 20% daripada keseluruhan tanah mereka. Inilah adalah kekejaman yang paling kejam dalam sejarah peradaban dunia. Dan isu terbaru adalah pembinaan jambatan kontreversi di pintu Magharba. Zahi Nujaidat, jurucakap Pergerakan Islam bagi tanah Palestin yang dijajah pada 1948 pada Selasa lalu memberi amaran bahawa dinding-dinding Masjid Aqsa boleh retak jika kerajaan Israel terus menyambung pembinaan jambatan itu. Semua kemusnahan dan kerja-kerja perobohan di pintu pagar Magharba hanya membawa kepada satu sahaja tujuan iaitu membina kuil Third yang menjadi satu konsensus di kalangan ahli politik Israel, sekular dan para agamawan.


"Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya". Oleh dari itu, gerakan Islam Hamas telah berjuang selama 40 tahun daripada sesekecil usrah sehinggalah sekarang telah berjaya memenangi politik Negara mereka. Kejayaan ini telah membuatkan Barat berasa susah hati dan terancam akan kejayaan ini. Dan sekarang seperti kita tahu, Hamas tidak dapat bergerak sepenuhnya kerana dikekang oleh Israel. Perkara ini tidak mematahkan semangat mereka untuk terus berjuang. Memetik kata-kata dari Gerakan Hamas semalam, Khamis (15/5) dalam majlis memperingati 60 tahun terjajahnya Palestin, menegaskan bahawa perampasan Palestin oleh Israel adalah tragedi paling besar tercatat dalam sejarah Arab dan Islam. Penjajahan ini telah mengubah kehidupan rakyat Palestin menjadi derita panjang yang tidak terperi.

Oleh itu, saya menyeru kepada semua bahawa isu palestin bukanlah isu kecil tetapi adalah isu besar yang memerlukan keterlibatan semua umat Islam di seluruh dunia. Isu ini perlu dihebahkan ke serata alam supaya kita tidak hanya berdiam diri dan tidak membuat sesuatu. Kita perlu elakkan diri dari berada di zon selesa(comfort zone).

Ingatlah ayat al-quran di bawah bahawa mereka akan sentiasa memikirkan strategi untuk menghapuskan semua umat islam di dunia ini. Mereka juga akan sentiasa menyeksa dan membunuh seramai yang mungkin umat islam. Tetapi adakah kita akan hanya berdiam diri?

Pengaruh mereka telah berjaya meresap ke dalam pemikiran umat islam. Mereka juga telah bergembira apabila umat islam ditekan dan dihina dengan kejam dari pelbagai aspek. Adakah kita hanya berdiam diri?


"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka" (Surah Al-Baqarah:120).




No comments: