Monday, May 12, 2008

Kejernihan jiwa

Kawan sekelas dulu........5 Ihsan

“Tensionnya aku hari ini!!!” Semua benda aku belajar hari ini semua tak masuk kepala!! Mengeluh seorang sahabat aku. Biasalah tu. Hari ini memang subjek ‘killer’. Kalau saya pun memang susah juga. “Sahabat, kadang-kadang kita lupa yang semua ini berlaku kerana jiwa kita penuh dengan dosa dan menyebabkan urusan kita menjadi susah”. Nasihat aku kepadanya.

Jiwa adalah satu organ manusia yang tidak dapat dilihat yang sangat susah untuk dijaga. Hal ini kerana jiwa adalah satu benda yang paling lembut dan memerlukan kepada belaian yang kerap oleh kita sebagai manusia. Jika hati ini tidak dijaga dengan baik maka rosaklah satu jasadnya.

Pentingnya amalan

Di sini saya ingin mengingatkan diri sendiri dan juga kawan-kawan semua bahawa segala urusan duniawi adalah berlandaskan daripada ketentuan dari Allah s.w.t. Perancangan manusia tidak selalunya berjaya tanpa kita meminta kejayaan tersebut daripadanya. Perkara yang selalu kita semua lupa adalah apabila kita semua pandai untuk bercakap di depan orang tetapi tidak pandai untuk melakukannya. Penting untuk kita sedar bahawa amalan yang diredhai oleh Allah s.w.t adalah apabila kita melakukan apa yang telah kita cakapkan. Perkara yang tidak disandarkan kepada amalan akan menjadikan kita seorang yang bersifat NATO(No action Talk Only).

Nilai hidup

Hidup ini ibarat bumi yang berputar. Kadang-kadang kita akan berada di atas dan kadang-kadang kita berada dibawah. Semua ini lumrah hidup. Tetapi adakah kita membuat yang terbaik dalam hidup kita? Masa yang telah berlalu sangat berharga jika kita melakukan aktiviti yang tidak berfaedah. Maka hidup ini pun sangat yang berharga bagi kita dan kitalah yang perlu mengawal masa kita agar hidup kita lebih bermakna. Jika kita mengambil perumpamaan antara orang yang kaya dan orang yang miskin. Manakah yang lebih gembira hidupnya? Dua situasi ini ada pro dan kontranya. Orang yang kaya jika hidupnya hanya mengejar material dan terlupa akan tanggungjawabnya akan menyebabkan mereka mengejar sesuatu yang tidak pasti. Jika keluarga itu berlandaskan kepada ajaran islam yang sebenar maka aman bahagialah keluarga itu kerana melalui harta yang banyak mereka membelanjakan ke jalan yang diredhai dan diberkati oleh Allah s.w.t. Begitulah sebaliknya dengan keluarga yang miskin itu. Oleh itu, hidup ini hanya sementara sahaja. Maka beramallah sebaik mungkin agar hidup ini akan lebih bermakna buat kita.

Semua akan menjadi mudah

Apabila amalan dan hidup kita berlandaskan syariat Allah s.w.t, maka hidup ini akan menjadi mudah dengan izin Allah s.w.t, Syeikh Muhammad Abduh dalam riwayat kisahnya menceritakan bahawa beliau pada mulanya adalah seorang yang lembap dan tidak pandai dalam pelajarannya. Sampai suatu masa ketika beliau berjumpa dengan Pak Cik saudaranya seorang ulama sufi yang hebat amalannya. Dari situ beliau tersedar yang hidup ini jika tidak dipandukan dengan amalan penyucian jiwa dan keredhaan Allah s.w.t, maka semua kerja yang kita lakukan akan menjadi payah dan sukar. Bila hati tidak tenteram maka perbuatan kita pun akan turut sama. Selepas itu, beliau terus kembali belajar di Madrasahnya dan menjadi seorang yang aktif dalam mendalami ilmu agama. Itu adalah seorang tokoh islam yang berwibawa. Cuba bandingkan dengan kita? Jauh sama sekali. Oleh itu, apabila hubungan kita dengan Allah telah sempurna maka hubungan kita dengan manusia juga turut akan sempurna. Jangan kita abaikan hubungan kita dengan Allah. Jika tiada hubungan kita dengan Allah, siapa lagi ingin kita bergantung? Maka bersamalah kita menyemai kejernihan jiwa yang jitu. Jika jiwa itu elok, maka eloklah semua jasadnya.

No comments: