Friday, May 30, 2008

Nak dekat dah....

Alhamdulillah hari ini 31hb Mei, sehari lagi untuk masuk ke bulan Jun. Bulan yang ditunggu-tunggu oleh semua. Mesti anda tertanya mengapa saya bercakap beginikan? Tekalah.. Nak tahu mengapa? Panjang ceritanya.. :)

Bagi memendekkan cerita, jikalau anda semua hendak tahu,bulan Jun inilah bulan yang paling getir dan penuh dengan cabaran. Mengapa? Salah satunya mestilah bulan ini adalah bulan 'exam' ataupun ujian akhir sem ini. Huh.

Apabila bercakap pasal 'exam' ini, tetiba hati rasa gelisah. Lebih-lebih lagi nak dekat 'exam'. Bahkan kalau kita sibuk dengan program,kerja khusus dan sebagainya membuatkan kita lagi gelisah. Adakah kita sudah bersedia dengan dugaan dunia ini? Satu tips yang patut kita pegang adalah pandai mencuri masa.

Mencuri masa

Perkara ini perlu didalam kehidupan harian kita. Pencurian ini membuatkan kita akan lebih berhati-hati dan bersedia awal dalam apa-apa tindakan. Contohnya, kalau kita di Universiti, kita pasti akan ada program malam-malam. Lagi-lagi kalau program jemaah seperti usrah,kuliyyah dan sebagainya. Apabila kita sudah tahu yang malam nanti kita pasti akan sibuk, maka perlu kita guna masa petang kita untuk mengulangkaji pelajaran. Waktu yang paling sesuai adalah sebelum zohor. Oleh itu, masa itu tidak disia-siakan dengan aktiviti yang kurang berfaedah seperti tidur dan sebagainya dan dapat diisi dengan sedikit mengulangkaji walaupun sedikit. Daripada langsung tidak buat lebih baik ada. Tak begitu?

Banyak berjumpa pensyarah.

Bercakap pasal benda ini, saya pun kurang juga melakukannya. Tetapi saya memang berazam lepas ini untuk melakukannya. Mengapa benda ini penting? Ini tiada kena mengena dengan 'bodek' ataupun nak jadi jambu pensyarah. Hal ini penting kerana biar pensyarah kenal kita. Apabila sudah kenal, maka hubungan kita dengan dia pasti akan berterusan tanpa ada rasa 'gap' di dalam kelas mahupun di luar kelas. Seorang pensyarah saya ini apabila dalam skem pemarkahan dia hendak melihat siapa yang selalu jumpa dia, dapat markah tinggi. Begitu punya dia nak suruh kita jumpa dia. Selain itu, seperti kita tahu berkat seorang guru itu sangat bernilai apabila dalam belajar. Hatta jikalau hendak melihat zaman-zaman nenek moyang kita sampai apa yang disuruh oleh guru kita dibuat tanpa dibantah sekalipun sebagai tanda penghormatannya kepada mereka. Oleh itu, selalulah berjumpa dengan pensyarah. Janganlah berat kaki untuk berjalan berjumpa mereka. Kalau kita tidak mulakan dulu siapa lagi?

Akhirnya bersedialah sebelum anda disediakan. Ini 'term' saya sendiri. Apa yang kita buat hari ini ingatlah natijahnya pada masa akan datang. Insya Allah jika kita buat yang terbaik untuk hari ini, kejayaan pasti di dalam genggaman. Apa-apa pun kembali pada Allah s.w.t. Amallah daripada kita hanya berkata-kata kosong. Hal ini amat dimurkai oleh Allah s.w.t.



No comments: