Wednesday, July 9, 2008

Universiti Apex: Faedahnya kepada Mahasiswa.


Universiti adalah sebuah institusi yang paling tinggi di dalam sistem pendidikan Negara kita. Setiap rakyat Malaysia berpeluang untuk mengikuti pengajian di Universiti selepas tamatnya sistem persekolahan Menengah mereka. Malah kita semua sangat beruntung kerana kerajaan telah memberi bantuan yang sangat besar dalam sektor pendidikan Negara.

Bajet yang telah dikeluarkan oleh kerajaan untuk tahun 2007 yang lalu menunjukkan bahawa perbelanjaan untuk pendidikan antara bajet yang kedua tertinggi selepas sektor pertahanan. Hal ini menunjukkan bahawa kerajaan memandang institusi ini sebagai sangat penting kepada Negara dan juga masa depan rakyat Malaysia. Selain itu, dalam aspek pembangunan insan, pendidikan merupakan kunci utama kepada pembentukan modal insan yang sering kali dicanangkan oleh Perdana Menteri kita hari ini. Oleh sebab itu, kita semua wajib terlibat dalam sistem pendidikan kita baik di dalam keadaan formal ataupun tidak formal.

Dalam pada itu, Kerajaan dengan inisiatif terbarunya menunjukkan satu idea untuk membawa university ke arah pengiktirafan di dalam Negara mahupun di luar Negara. Idea penubuhan Universiti Apex yang telah digagaskan oleh Perdana Menteri menunjukkan kerajaan sudah bersedia untuk membawa universiti di Negara ini ke tahap yang membanggakan. Universiti Apex ini akan menjadi penanda aras peringkat dunia dalam bidang pengajian tinggi dan langkah memperkenalkan status ini dibuat oleh Perdana Menteri menerusi Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara yang dilancarkan 27 Ogos 2007.

Dalam pelan strategik itu, Universiti Apex akan dikenal pasti sebagai universiti tersohor yang menjadi penanda aras peringkat dunia dalam bidang pengajian tinggi. Selain itu, ia juga akan menjadi tangga teratas selepas Universiti Elit dan Universiti Kompetitif. Dalam pada itu, setiap universiti mempunyai kuasa autonomi untuk memilih Naib Canselor mereka sendiri dan berpeluang mencari sendiri dana universiti yang telah diiktiraf sebagai Universiti Apex.

Jikalau kita melihat kepada pelan strategic tersebut, adalah sangat baik untuk menjadikan universiti di Malaysia ini antara universiti yang terbaik di dunia. Setiap daripada kita pasti akan merasa bangga jika universiti tempatan mendapat pengiktirafan di dalam mahupun di luar Negara. Namun ingin saya lontarkan persoalan bagaimana dengan Mahasiswa di Universiti itu sendiri? Adakah mereka akan mendapat kelebihan yang sama taraf dengan pencapaian universiti itu?

Sejarah menunjukkan bahawa Universiti adalah tempat idaman setiap pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran mereka ke tempat yang berprestij ini. Dalam masa yang sama, setiap keluarga pasti akan gembira dengan kejayaan anak mereka memasuki ke alam universiti. Tetapi adakah hanya dengan memasuki alam universiti sahaja?

Pelajar dan Mahasiswa Universiti hari ini memerlukan kepada kesedaran kepada konsep ilmu yang sebenar. Ilmu yang sebenar adalah apabila ilmu itu dipelajari secara teori dan diaplikasikan kepada bentuk nyata. Hari ini kita melihat ramai orang yang menjadi pendidik tetapi dari segi aplikasi sangat lemah ataupun langsung tiada. Dari segi sikap pula ramai yang ingin belajar untuk melepasi ujian ataupun dipanggil exam oriented. Situasi ini sangat membimbangkan kita sebagai Negara yang membangun.

Universiti yang ingin dipanggil sebagai berprestij memerlukan kepada mahasiswa universiti itu yang kritikal dari segi idea dan juga ilmu yang dipelajari. Jika kita melihat kepada Universiti Oxford misalnya, pelajar mereka sangat kritikal kepada ilmu sehinggakan perpustakaan menjadi tempat tumpuan mereka. Perbincangan tentang sesuatu ilmu di sana juga sangat terbuka sehinggakan pelajar di sana sangat pakar tentang isu semasa di dalam dan luar Negara.

Justeru, kita memerlukan sistem pendidikan yang paling efektif sesuai dengan peredaran zaman yang begitu pantas. Sistem pendidikan hari ini memerlukan transformasi yang drastik terutama dari segi mutu silibus pelajaran yang terlalu merujuk kepada sistem barat. Pendidikan yang berjaya adalah apabila setiap pelajar mempunyai kekuatan “quotient” yang seimbang iaitu intelektual “quotient”, emotional “quotient”, dan spiritual “quotient”.

Ramai pelajar kita hari ini tidak Berjaya di dalam ketiga-tiga cabang ini. Sebagai contoh wujudnya pelajar yang hebat dalam bidang intelektualnya tetapi lemah dalam mengawal emosinya. Kesannya pelajar itu terpengaruh dengan keadaan sekelilingnya sehinggakan mereka melakukan kegiatan yang di luar jangkaan kita. Justeru, kita perlu melahirkan pelajar yang lengkap dengan ketiga-tiga aspek yang memerlukan keterlibatan semua pihak termasuk NGO yang pakar dalam bidang ini.

Oleh yang demikian, pendidikan merupakan tunjang utama kepada pembentukan generasi akan datang. Generasi muda hari ini adalah asset yang paling bernilai kepada Negara. Mereka ibarat lombong emas yang belum diproses menjadi ketulan untuk dijual kepada orang ramai. Maka universiti adalah medan yang terakhir untuk mereka melangkah ke alam dunia yang sebenar. Persediaan yang rapi perlu dari sekarang supaya kita tidak akan ketinggalan dari aspek pembangunan insan ini.

2 comments:

Anirudh said...

In Bhagavad-Gita Lord SriKrishna says to Arjuna:
“I taught this immortal Yoga to Vivasvan (sun-god), Vivasvan conveyed it to Manu(his son), and Manu imparted it to (his son) Iksvaku. Thus transmitted to succession from father to son, Arjuna, this Yoga remained known to the Rajarisis (royal sages). It has however long since disappeared from this earth. The same ancient Yoga has this day been imparted to you by Me, because you are My devotee and friend, and also because this is a supreme secret”.
At this Arjuna said: You are of recent origin while the birth of Vivasvan dates back to remote antiquity. How, then, I am to believe that you taught this Yoga at the beginning of creation? Lord SriKrishna said: Arjuna, you and I have passed through many births. I remember them all, you do not remember.
Famous historian Romila Thapar has described in her book A History of India about the status of Yoga in 300-700 A.D. She writes: “Yoga (Application) which was based on the control of the body physically and implied that a perfect control over the body and the senses led to knowledge of the ultimate reality. A detailed anatomical knowledge of the human body was necessary to the advancement of yoga and therefore those practising yoga had to keep in touch with medical knowledge.”
As far as anatomical knowledge of human body is concerned it is very much required for the optimum result during practice of Yoga. Yoga system has very close connection with the human anatomy i.e. chakra or nerve centres distributed along the spinal column and in brain region.
Besides, connection chakras with the practice of Yoga, chakra has also great role in the development of personality. People do not realise that personalities can grow to include a balance of all the six chakras. Jung referred to this growth process as “individuation”, and associated it with life’s spiritual dimension. Danah Zohar evolves a model of spiritual quotient (sq) based on the six petals of a lotus and its centre, corresponding to the seven chakras described by the Hinduism’s Kundalini Yoga, as an aid to the process of individuation in the mid-1990s. Contribution of Danah Zohar for coining the term spiritual quotient for the first time is immense. But she did not establish any mathematical relationship, which is very much required, for this quotient.
Deepak Chopra has given a formula of spiritual quotient in terms of Deed (D) and Ego (E). According to Deepak Chopra S.Q. =D/E. He (2006) writes: If Vedanta is right and there is only one reality, then all desires must follow the same mechanics, desires arise and are fulfilled in consciousness. Making yourself happy involves ….. I have a ” Spiritual Quotient” where SQ = D/E. Where D = Deeds and E = Ego. Now you can ONLY have an SQ = infinity when E = 0. If E is little even then SQ is approaching infinity (or one is close to be a “Great Master”) but not actually “Pure .This appears to be very fascinating but it is highly abstract which cannot be measured experimentally, accurately and precisely. However, this formula has immense value to understand S.Q.

Anirudh said...

I have also discovered a mathematical relationship for S.Q about eight years back in 2001. I have used physiological parameters which can be measured accurately and precisely and can be tested and verified experimentally. According to this formula S.Q. can be expressed as the ratio of parasympathetic dominance (P.D.) to sympathetic dominance (S.D.). Parasympathetic nervous system (PSNS) and sympathetic nervous system (SNS) are the two parts of the autonomic nervous system (ANS) which is largely under hypothalamic control. Hypothalamus is situated very close to the Sixth Chakra. During practice of meditation at Sixth Chakra these centres are galvanized which has very positive effect on practitioners spiritual, emotional, psychological and physical well being.
According to this relationship spiritual quotient can be written as:
S.Q. = P.D./S.D.
If the value of S.Q. comes >1 (greater than one), it can be assumed that the person is moving towards self-realisation and if the value of S.Q. comes <1 (smaller than one) it can be predicted that the person is living under stress.
There are various types of meditation available, which are being practiced by sages, saints, seers and others. The difference in various versions lies in the fact that these practices involve concentration to meditate at different centres known as Chakra in Yoga System. These chakras are, in fact, energy centres which correspond to nerve centres distributed along the spinal column and in brain region.
Some practitioners start to meditate at Basic/Root Chakra (Muladhara) – situated at the base of spine, some at Heart Chakra (Anahata Chakra), some at Ajna Chakra – Optic Chiasma – Master Chakra and some from even higher centres situated in the brain region. Among all these types of meditation, practice at sixth chakra is considered to be the most ideal which brings about optimum results.
Sixth Chakra is situated very close to hypothalamus. The hypothalamus is a portion of brain that contains a number of small nuclei with a variety of functions. One of the most important functions of the hypothalamus is to link nervous system to the endocrine system via the pituitary glands.
Autonomic nervous system (ANS) is largely under hypothalamic control. ANS consists of parasympathetic nervous system (PSNS) and sympathetic nervous system (SNS). PSNS is activated during meditative calm and during stress SNS is activated. When PSNS is activated, heart rate, breathing rate, blood pressure decreased. Supply of blood in the digestive tract increased. When SNS is activated heart rate, breathing rate, blood pressure increased. Supply of blood to the muscles and exterior organs increased and to the digestive tract decreased. In addition to these, there are many other parameters which can be compared. Parasympathetic Dominance (P.D.) is the state of PSNS activation and Sympathetic Dominance (S.D.) is the state of SNS activation. Instruments are available in medical science to measure these parameters.
Now we can assign numerical value to each parameter. Then put the value in the formula for S.Q. and see the result. We can show the calculation as mentioned below:
S.Q.= P.D./S.D. = Σ X / Σ Y
Where X=x1+x2+x3+ …….
And Y=y1+y2+y3+…….
During PSNS activation (P.D.), we assign ‘1’ to each parameter (x1+x2+x3+…..) and ‘0’ to each parameter (y1+y2+y3+…..). During SNS activation (S.D.), we assign ‘1’ to each parameter (y1+y2+y3+…) and ‘0’ to each parameter (x1+x2+x3+….).
By putting the numerical value, thus achieved, in the above formula for S.Q. we can calculate the Spiritual Quotient of an individual.