Wednesday, July 2, 2008

FORUM PELANGGARAN HAK -HAK MUSLIM DAN MELAYU


Kebelakangan ini telah timbul semula isu-isu yang menggugat kedudukan Islam dan kepentingan umat di negara ini. Isu-isu ini amat memerlukan perhatian dan penglibatan kita sebagai Muslim yang komited kapada agama Islam di Negara kita, Malaysia . Di antara isu-isu yang ditimbulkan ialah status Islam dalam Perlembagaan dan undang-undang negara (termasuk kedudukan Mahkamah Syari’ah), kes-kes yang dibawa ke mahkamah oleh kumpulan-kumpulan pendesak (Contoh: desakan untuk membolehkan penggunaan kalimat-kalimat Islam oleh agama-agama lain; kedudukan tanah wakaf; kes murtad, dsb.nya). Percubaan demi percubaan dilakukan supaya status dan martabat Islam di negara ini direndah dan dilonggarkan.


Ada yang disuarakan secara lantang dan ada yang diusahakan secara halus oleh badan-badan agama bukan Islam di dalam dan luar negara. Antara usaha mereka ialah menyebarkan dakyah-dakyah mereka di kalangan umat Islam tempatan serta usaha-usaha mereka memperalatkan individu-individu Islam tertentu untuk kepentingan mereka. Berita-berita negatif terhadap Islam dan umat Islam di negara ini sudah semakin kerap disiarkan di saluran TV di luar negara, dan pelbagai media lain di negara ini.

Menginsafi keadaan ini, maka IMAN (Interactive Muslimah Association) berserta Alumni Universiti Islam Antarabangsa (Cawangan Malaysia) akan mengadakan forum bertajuk “Forum Pelanggaran Hak -Hak Muslim dan Melayu”. Forum ini akan menampilkan ahli-ahli panel yang terlibat secara langsung dalam menangani isu-isu ini, serta mereka yang berpengalaman dalam hal-hal yang menyentuh hak umat Islam di Malaysia. Semoga dengan wujudnya platform untuk menyuarakan kebimbangan umat Islam di Malaysia ini, maka kita akan dapat menyedarkan umat Islam di negara kita supaya bangun bergerak untuk menyelamatkan kesucian dan martabat agama Islam di negara Malaysia demi kemurnian Islam generasi akan datang.

Tarikh: 12hb Julai 2008, Sabtu

Masa:: 9.00 pagi

Tempat: Main Auditorium

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak

Panelis forum:

Dato’ Haji Mohd. Nakhaie Ahmad (Yang Di Pertua YADIM)

En. Zainur Zakaria (peguam, Pengerusi Peguam Pembela Islam)

Haji Yusri Muhammad (Presiden ABIM)

En. Abdul Rahim Sinwan (peguam)

Hj. Muzaffar Dato’ Mohamad (pakar Sejarah Kesultanan Melayu)

Dr. Kamar Oniah Kamaruzaman (Presiden IMAN)

Moderator: Puan Kamar Ainiah Kamaruzaman (Peguam)

Penganjur: IMAN, Alumni UIA (Malaysia), ASA – UIAM.

Pihak Penganjur akan mengadakan kutipan derma kilat untuk Tabung Urusan Umat bagi membantu para aktivis bergerak dengan lebih strategik dan berkesan. Sumbangan ikhlas saudara amat dialu-alukan demi Islam.

JEMPUT HADIR BERAMAI-RAMAI

No comments: