Thursday, July 17, 2008

Konvensyen Mahasiswa:Mengisi Realiti Masa.

"Barisan Pimpinan Mahasiswa"



Alhamdulillah, dua minggu sudah berlalu dengan pantasnya. Saya pun tidak berkesempatan 'update' blog saya sebelum ini. Dua minggu yang penuh dengan kesibukan yang tidak tahu akan kesibukannya. Sehinggakan kita terlupa akan tanggungjawab sebenar. Begitu cepat manusia terlupa akan tanggungjawab mereka? Sekadar renungan bersama.

Baru-baru ini saya berkesempatan untuk mengikuti Konvensyen Mahasiswa di Dewan Bahasa Pustaka. Program yang membincangkan tentang isu semasa negara yang kian lama kian meruncing. Selain itu, ia juga membincang peranan yang perlu di mainkan oleh mahasiswa di negara ini.

Mengupas isu budaya adalah satu perkara terpenting dalam negara kita ini yang terdiri oleh tiga bangsa yang berlainan identiti dan agama. Maka perlu sesama kita untuk menghormati sesama lain agar tidak timbul lagi peristiwa yang lalu berulang.

Selain itu, kita juga perlu memahami akan maksud budaya yang sebenar. Perkara ini telah dibentangkan panjang lebar oleh Dr Farid Shahran dari UIA dan juga sasterawan Muda Negara, Faisal Tehrani.

Pada sebelah petangnya pula, forum mahasiswa menghimpunkan semua pimpinan mahasiswa yang terdiri daripada GPMS,GAMIS,PKPIM,MPKK dan Y4C. Semua idea yang sangat bernas dan buah fikiran yang sepatutnya perlu ada pada setiap mahasiswa di negara ini. Segala pandangan dan kritikan telah diutarakan masa itu untuk rujukan bersama bagi membangunkan mahasiswa khususnya dan rakyat secara keseluruhannya.

Insya Allah saya akan ceritakan makna budaya yang sebenar selepas ini. Masa tidak mengizinkan saya untuk terus menulis. Sekejap lagi ada kelas. Doakan saya dipermudahkan menuntut ilmu dunia ini. Terima kasih semua. Jumpa lagi..

Assalamualaikum....

7.30pagi
Jumaat
18/7/2008

No comments: