Wednesday, July 23, 2008

Akhirnya Karadzic ditahan



Begitulah tajuk surat khabar hari ini yang terpapar di dada-dada akhbar hari ini. Rasa gembira menyelubungi setiap jiwa muslim di dunia ini. Lebih-lebih lagi keluarga mangsa yang telah banyak menderita sebelum ini.
Bekas presiden Serbia, Rodovan Karadzic yang diburu sejak 13 tahun lalu kerana merancang dan mengarahkan pembunuhan paling kejam di Eropah sejak perang dunia kedua Berjaya diberkas kelmarin. Berita ini sungguh menggembirakan penduduk muslim Bosnia.
Pembunuhan yang paling kejam itu telah mengorbankan sebanyak 11,000 rakyat Bosnia. Selama 13 tahun juga Karadzic bersembunyi daripada pihak berkuasa. Akhirnya bekas presiden Serbia ini diberkas ketika naik bas di pinggir Belgrade. Begitulah penahanan seorang tokoh yang berhati haiwan ini ditangkap. Begitupun, dua lagi suspek pembunuhan paling kejam ini iaitu jeneral Ratko Mladic dan Goran Hadzic masih diburu oleh pihak berkuasa.
Pembunuhan yang dilakukan di Srebrenica apabila kira-kira 8000 lelaki muslim Bosnia tidak bersenjata, di tahan dan dibunuh. Mayat mereka kemudian dikumpul dan ditolak dengan jentolak ke dalam beberapa kubur besar pada Julai 1995.
Penampilannya selepas bersembunyi selama 13 tahun begitu berbeza sekali. Dengan menyamar sebagai doktor perubatan alternative dan bekerja di sebuah klinik di Serbia dengan menggunakan identiti palsu membuatkan dia sukar untuk dikesan.
Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh juga ke tanah. Manusia tidak boleh lari daripada takdir yang telah ditentukan oleh mereka. Walaupun dia mengubah penampilannya tetapi kuasa tuhan itu lagi maha berkuasa. Setiap manusia yang telah melakukan kesalahan pasti akan dihisab akan amalannya.
Jikalau kita lihat akan kisah seorang penjenayah perang ini, begitu tragis sekali. Dia terpaksa menyamar sebagai doctor dengan mengubah penampilannya membuatkan dia berasa tidak senang akan persekitaran sekeliling. Akhirnya dia ditangkap dengan relanya oleh pihak berkuasa.
Begitulah berakhirnya kisah seorang hamba Allah yang tidak akan terlepas daripada apa yang mereka telah lakukan. Oleh itu, ambillah iktibar setiap daripada kita akan kisah seorang penjenayah ini. Kita doakan semoga umat Islam semua bersatu menentang musuh utama kita yang sebenarnya.

No comments: