Monday, August 4, 2008

PC Fair


Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dikasihi, Alhamdulillah kita masih lagi ditemukan dalam blog saya ini walaupun jarang-jarang saya menulis artikel yang baru. Insya allah diperbaiki.

Semalam saya dengan seorang sahabat saya telah pergi ke PC Fair yang diadakan di KLCC. PC Fair yang diadakan setahun sekali ini memang meriah sekali. Berjuta-juta orang telah mengambil peluang untuk membeli barang komputer kegemaran mereka.

Saya dan aziz pun juga tidak melepaskan peluang ini. Harga barang-barang diberikan memang sangat berpatutan. Bayangkan ‘printer’ 4 dalam 1 hanya RM179 sahaja. (Promote plak.!) Apa lagi saya pun belilah inknya sahaja. Printer saya dah ada. Tetapi memang rugi sebenarnya. Tambah RM 20 dah boleh beli printer baru. Selain itu, banyak barang lain yang murah dan berpatutan. Lama-lama kelamaan tidak mustahil barang teknologi sekarang ini harganya akan turun sehingga semurah-murahnya.

Tetapi apa pun semua ini adalah pengalaman yang sangat menarik. Dah la saya pergi menaiki motosikal dan pertama kali bawa motor di Kuala Lumpur, memang sangat menyeronokkan. Seronok-seronok pun tidak sedar yang duit pun tidak sabar-sabar hendak habis. Dalam sekelip mata sahaja, harta dunia ini lesap dan habis tanpa kita sedari.

Akhir sekali, mari kita sama-sama berfikir bahawa teknologi dunia ini yang kita miliki selama ini akan hancur juga. Tetapi ramai antara kita tidak sedar akan hakikat ini. Buktinya dapat dilihat apabila kurangnya orang di majlis ilmu agama dan ramainya di tempat yang tidak berfaedah.

Semasa saya pergi ke PC Fair ini, banyak saya lihat gelagat manusia yang tidak sedar akan hakikat diri yang sebenar. Beli barang itu seperti barang itu akan digunakan selamanya. Semua ini hanyalah permainan dunia yang ingin kita lalai di dunia ini.

Ingatlah, bahawa harta-harta ini akan ditinggalkan oleh kita dan amalan sahaja yang akan dibawa ke akhirat kelak. Oleh itu, jangan dibanggakan akan harta ini kerana harta ini tidak kekal. Tetapi gunalah sebaiknya untuk kepentingan umat dan juga agama kita yang tercinta. Sekadar renungan bersama.


Ahad
7.30 pagi
3 Ogos 2008

No comments: