Tuesday, November 23, 2010

TV Al-Hijrah


Dunia masa kini memerlukan cara dakwah yang berlainan dan juga berbeza dengan zaman dahulu. Perubahan ini memerlukan kita untuk lebih terbuka dan berfikiran besar dalam mengharungi dunia yang penuh dengan cabaran. Cabaran ini yang perlu kita hadapi dengan cara kita sebagai orang islam yang sejati dan juga sebagai khalifah di muka bumi ini.

Saya secara peribadi sangat bersetuju dengan penubuhan stesyen televisyen ini dengan misi dan visi yang berlainan daripada stesyen televisyen yang lain. Yang menarik minat saya adalah visinya yang lebih kepada program islamik dan sasarannya lebih kepada golongan muda.

Penubuhan TV Al-Hijrah adalah dinaungi keseluruhannya daripada pihak kerajaan. Ia ditubuhkan khusus untuk menyebarkan dakwah islamiyah kepada masyarakat selain menonjolkan imej islam dalam dunia penyiaran.

TV Al-Hijrah dapat memberi alternatif kepada masyarakat untuk memilih saluran tv yang lebih islamik dan dapat menenangkan jiwa. Bagi saya sendiri, saluran tv al-hijrah dapat membuka mata orang ramai tentang bagaimana hiburan sebenar dalam Islam.

Hiburan masa kini jika kita dapat lihat sangat berlebihan dan merosakkan golongan muda jika tidak dikawal. Kita dapat lihat golongan muda sekarang ini dimomokkan dengan hiburan yang tanpa batasan sehinggakan mereka alpa dan lalai dengan dunia yang sebenar. Mereka di tonjolkan dengan Akademi Fantasia sehingga sanggup menghabiskan ribuan ringgit untuk artis idaman mereka. Sekarang, terbitnya dengan cerita daripada luar terutama daripada Indonesia dan Korea yang begitu mengkhayalkan. Semua ini hanya melalaikan kita sehingga lupa akan tanggungjawab kita sebagai seorang islam.

Di harap dengan adanya siaran televisyen yang islamik dapat mengembangkan ajaran islam kepada masyarakat dan dapat mengurangkan gejala sosial yang datangnya daripada hiburan yang melampau. Antara puncanya adalah daripada televisyen.


1 comment:

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

Setuju..! harap siaran tv ni dapat sambutan..