Wednesday, November 17, 2010

Wajib bayar balik hutang PTPTN selepas enam bulan tamat pengajian.


Saya apabila terbaca berita ini membuatkan saya takut dan seronok bercampur-campur. mana tidaknya satunya perasaan seronok sebab dapat habiskan pelajaran. Yang tidak seronoknya adalah saya dah kena mula bayar hutang PTPTN ini. Tidak sempat 'enjoy' bila grad terus dah kena bayar hutang.

Itulah lumrah hidup seorang penghutang. Apabila sudah pandai meminjam jangan lupa untuk bayar hutang. Hal ini sekarang PTPTN telah menetapkan selepas 6 bulan habis pengajian, diwajibkan untuk memulakan pembayaran pinjamana PTPTN. Jikalau tidak denda akan dikenakan kepada peminjam.

Nak kata kejam pun tidak nak kata tidak bertimbang rasa pun tidak. Ini memang kerja mereka untuk memastikan yang penghutang membayar balik pinjaman mereka. Hanya kita sahaja yang susah ikut arahan mereka kerana kita pun ada masalah lain.

Oleh itu, saya mengingatkan diri saya dan anda juga supaya jangan suka berhutang dengan orang. Saya sekarang pun tengah berhutang gak. Tapi insya allah akan dilunaskan secepat mungkin. Sebelum kita menghembuskan nafas, hutang manusia perlu dibayar agar kita tidak disoal di dalam kubur. Pedoman untuk semua. Ingat! hutang mesti dibayar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Maaf,penggunaan ayat pasar yang berlebihan. Hanya untuk luahan hati sahaja.

No comments: