Monday, April 12, 2010

alongcharade beraksi kembali...


Assalamualaikum semua dan selamat sejahtera. Alhamdulillah. Dengan tekad dan penuh keazaman saya ahmad izzat bin atan akan beraksi kembali di dunia blog yang sepi tanpa saya. Laungan semangat saya di depan cermin. Masya Allah. Banyaknya perubahan dalam diri saya. Tidak sedar akan masa cepat berlalu.


Walaupun masa berlalu dengan cepat, saya sendiri yakin pasti ada kelebihan yang ada dalam diri saya yang perlu saya tonjolkan kepada semua. Tidak hanya bersembang di warung kopi berdegar-degar tetapi tidak diaplikasikan dengan perbuatan pun tidak gunanya. Yang penting kita mesti buat dengan bersungguh-sungguh.


Saya akui diri saya yang disangka kuat di depan manusia sebenarnya tidak sekuat mana di depan Allah swt. Saya sendiri tidak sedar yang saya sudah banyak melakukan dosa kecil mahupun dosa besar. Di kala ini saya sendiri teringatkan satu tempat yang tenang seperti di pondok maahad derang yang saya pernah pergi sana belajar pasal ilmu agama. Tetapi ilmu saya ternyata cetek sekali.


Saya tidak pernah mengamalkan walaupun satu pun pelajaran saya selama ini baik yang berbentuk fizikal ataupun rohani. Diri saya ini ibarat 'lalang' yang apabila ditiup ke kanan dia akan ke kanan bila ditiup ke kiri dia akan kekiri. Langsung tidak ada pendirian dalam hidup ini.


Ya Allah! Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa sakitnya hati saya kala tengah menulis posting ini. Saya tahu dosa saya tidak terkira dan tidak dapat dikira banyaknya. Malah tidak terdetik langsung saya untuk bertaubat menginsafi diri ini yang hina. Terlalu banyak sangat.


Aku sedar yang hidup ini penuh dengan fitnah dan penipuan. Luqman Al-Hakim pernah berkata kepada anaknya, "wahai anakku, dunia ini ibarat laut yang dalam. Sesiapa yang bertaqwa insya allah dia akan selamat dan sesiapa yang lalai dengan dunia akan lemas di dalamnya.". Begitu kuatnya dugaan dunia. Saya sendiri sudah merasai kelemasan di dalam lautan dan tidak tahu bila saya akan bernafas kembali. Mungkin saya tidak akan bernafas lagi dan tenggelam di dalam lautan yang besar dan dalam ini.


Hanya doa dan semangat yang tidak seberapa ini dapat memandu saya dalam dunia ini. Tanpa kekuatan iman dan taqwa saya akan hanyut dibuai mimpi yang indah ini yang hanya sementara. Saya tidak tahu bagaimana hendak keluar daripada lautan yang disangka cetek ini. Ya Allah! Bantulah aku!! Jauhkan aku daripada mengsyirikkanmu walau apa jua keadaan!! Ampunilah dosa aku!! Adakah disebabkan aku semuanya akan jauh dari engkau Ya Allah!! Ampunilah dosa aku!!

1 comment:

alif zai mim ra said...

chaiyok2, ijat! yosh2!!