Sunday, May 31, 2009

Sampaikan walau satu ayat!


Khusyuk mendengar!

Pengalaman bersama pelbagai manusia di dunia ini mengajar saya tentang erti kehidupan. Kesabaran, keyakinan dan pengorbananyang tiada hadnya membuatkan kita kadang-kadang putus asa ataupun penat dengan kerenah dengan pelbagai orang.

Perangai seseorang manusia dibentuk dengan persekitarannya. Jika persekitarannya baik, maka akan baiklah seseorang itu. Keadaan persekitaran yang baik terbina daripada manusia yang baik. Mana mungkin persekitaran yang tidak sihat dibina oleh seorang manusia sahaja. Ia memerlukan kepada peranan semua orang untuk membinanya.

Pembinaan individu yang menyeluruh memerlukan masa yang panjang. Hal ini kerana makhluk Allah swt yang bernama manusia ini penuh dengan sifat lupa dan kelemahan. Banyak proses pembinaan manusia ini kadang-kadang tidak efision dengan keadaan persekitaran. Hal ini kerana ada orang yang mempunyai kesedaran ini tidak mempunyai method(cara) yang sesuai dengan masyarakat. Oleh sebab itu, timbul lagi masalah dalaman yang tiada penghujungnya. Ada yang kata cara aku yang betul, cara engkau salah. Ingatlah, perkara ini tiada penghujungnya!

Apabila mereka yang mempunyai kesedaran ini sudah berada dalam zon selesa, mereka sudah berada dalam zon yang mengatakan yang lain jahat dan aku sebenarnya baik. Mereka langsung tidak ingin mendekati orang yang kurang bernasib baik ini untuk dijadikan mata dakwah mereka. Mereka fikir apabila mereka masuk dengan golongan seperti ini mereka akan jadi seperti mereka. Sedangkan mereka belum berbuat lagi tentang apa yang difikirkan mereka.

Maka, walaupun kita ini tidak sebaik mana untuk mengajak kepada kebaikan, tetapi ingatlah Allah swt melihat kepada niat kita dan usaha kita untuk melakukannya bukannya kepada hasilnya. Walaupun kita ini sebaik orang pun tetapi jika kita tidak memikirkan soal masyarakat, baik kita hanyalah sia-sia sahaja. Sampaikanlah walau satu ayat. Jika ingin melihat masyarakat baik, kita sendiri perlu sampaikan kepada mereka akan kebaikan itu. Walaupun satu ayat. Ingat kawan-kawan!!!!