Friday, May 15, 2009

Demam Denggi!


Waktu Melawat: 9.30-12.30tgh, 4.30-8.30malam

"Abg Wan, abg ok tk ni? Tkpa2. Nanti saya hantar abg ke klinik. Teruk benar abg ni. Risau saya dengan abg wan. Seorang sahabat lama saya sejak dari Matrik. Risau dengan keadaannya yang demam sangat panas pada hari sabtu yang lepas. Mula-mula saya fikir demam biasa. Tetapi tgk balik keadaannya yang bukan macam demam biasa saya dah mula risau. Masa itu plak, saya dan sahabat yang lain sedang berprogram di Putra Villa pada 9hb yang lepas. Perasaan berbelah bagi pun ada untuk meninggalkan abg wan keseorangan di bilik saya.

Demam Denggi masa sekarang makin lama makin menjadi di antara kita. Kadang-kadang ia menjadi semakin barah jika kita tidak mengubatinya dari awal. Dengan keadaan dunia yang dilanda wabak H1N1 membuatkan kita perlu berasa risau dengan kesihatan kita. Apabila dengar pasal demam ini, membuatkan saya sendiri agak takut sebenarnya. Takut-takut saya tiba-tiba perlu menghadapi ujian yang berat ini.

Apabila dengar cerita daripada abg wan sendiri bagaimana ia terkena demam ini membuatkan saya risau dengan kemampuan diri ini untuk menghadapi ujian seperti ini. Beliau cerita apabila merasai simptom2 sebelum disahkan mengenai demam denggi amat berat sekali. Ada sekali sampai satu tahap badan terasa kehilangan banyak air dan membuatkan diri kita tidak bermaya untuk merasai air dan makanan. Apabila hendak makan tidak boleh masuk dan juga minuman. Pendek kata semua benda yang ingin masuk semuanya akan dikeluarkan kerana badan sangat lemah untuk menerimanya.

Sekarang, beliau sudah selamat berada di Hospital Serdang. Saya dan beberapa sahabat yang lain sempat pergi melawat dia di sana. Keadaan sudah bertambah baik. Tetapi perlu berehat secukupnya agar metabolisme badannya kembali normal. Sesiapa yang ingin melawat beliau di Wad Tujuh C katil 21. Harap doakan semoga beliau cepat sembuh.

"Kebajikan merentasi sempadan"

No comments: