Saturday, October 18, 2008

Nikmat dunia yang tidak terkata.


Bersama Syed Munawwar, Hos Rancangan TV 1



“Rumah anta buat open house tak tahun ni?” Kawan saya bertanya. “Saya memang tiap-tiap tahun buat ‘open house’ apa. Gelak kami berdua. Memang menyeronokkan apabila bincang pasal hari raya ini. Sampai ke malam tidak akan habis.

Hari Raya tahun ini memang menyeronokkan seperti post saya sebelum ini. Tetapi keseronokkan itu lebih meriah jika kita tahu menghargai nikmat yang diberikan dengan sebaiknya. Nikmat ini tidak datang selalu dan ia datang hanya setahun sekali sahaja.

Bila hari raya sahaja, semua seronok bangat. Tetapi seronok dengan apa? Pastinya saya ingin membawa kepada anda tentang Rumah Terbuka. Rumah Terbuka adalah satu adat kita untuk mengajak dan meraikan semua sanak saudara,sahabat dan keluarga terdekat untuk datang ke rumah sambil menjamu selera. Bahkan, bukan adat orang melayu sahaja amalan ini dilakukan malah bangsa lain seperti india dan china juga tetap turut mengadakan rumah terbuka.

Bila sebut pasal rumah terbuka pasti akan terfikir oleh benak kita tentang makanan. Pasti kita akan tertanya apalah makanan yang yang disediakan ini. Kadang-kadang salah niat pun boleh lain jadinya. Kita di Malaysia sangat bertuah dan beruntung kerana rezeki yang dikurniakan melimpah ruah terutama makanan masa hari raya.

Makanan pada tahun ini rasanya sangat menarik sekali untuk dibincangkan. Juadah masa raya pada tahun ini kebanyakannya saya pergi ke rumah kawan dan pensyarah adalah Mee Soto. Rasanya pergi rumah mana-mana pun pasti tuan rumah akan menghidangkan Mee Soto ini kepada saya. Bab makan ini bagi saya tiada masalah pun. Janji enak rasanya.

Makan pun sudah, duit raya pun dah dapat, apa lagi ek? Pastinya kita kena beringat akan kesihatan kita ini. Saya sendiri masa raya ini sudah naik 1 kilo. Memang dahsyat. Jamuan raya sehari itu kadang-kadang sampai 4 buah rumah saya pergi. Cuba anda bayangkan? Semuanya nikmat yang terkata. Semoga mendapat pengajaran.

*Kuih Raya yang paling sedap adalah Elmond London.

* Terima Kasih kepada semua sahabat yang mengadakan Rumah Terbuka semalam. Semoga Ukhuwah terus terbina ke akhirnya.

1. Dr Farid dan sekeluarga.

2. Nadzifatul Huda dan sekeluarga.

3. Asila dan sekeluarga.

4. Uncle Jaafar Rahim.

No comments: