Thursday, October 16, 2008

Masa pecutan terakhir...


Masa begitu cepat meninggalkan kita. Dengan masa juga kita akan berubah menjadi lebih baik ataupun sebaliknya. Dengan masa kita akan menjadi rugi. Dengan masa juga kita akan untung. Semuanya bergantung kepada kita bagaimana menguruskan masa dengan betul..

Hari ini sudah masuk ke 17 Syawal bersamaan 17hb Oktober 2008. Saya baru sahaja menghabiskan satu exam UBS Accounting. Betapa penatnya saya malam tadi mengulangkaji. Dan tadilah saya melepaskan kepenatan saya dengan berfikir dan mengira. Insya Allah semoga dipermudahkan hendaknya.

Di sini saya ingin berkongsi akan kepahitan yang akan menjadi manis apabila sampai waktunya. Di dunia yang serba mencabar dan penuh dengan fitnah ini, kita memerlukan sekurang-kurangnya daya kekuatan yang tersendiri yang bukan terikut dengan gaya orang lain dan bukan juga hanya semangat-semangatan. Kesusahan yang dialami oleh seseorang individu itu berbeza keadaannya dengan orang lain yang mengalami kesusahan itu.

Peranan sahabat-sahabat amat penting di dalam masa pecutan terakhir ini. Selain kekuatan dalaman dan juga kekuatan luaran,sahabat, strategi untuk menguruskan masa juga perlu dititik beratkan yang amat sangat terutama dalam waktu terdekat untuk menghadapi peperiksaan ini. Kadang-kadang kerja 'last minute' bagi sesetengah antara kita lebih baik daripada kerja di awal waktu. Ada juga yang biasa belajar dari sedikit demi sedikit sehingga hampir untuk menghadapi peperiksaan. Bagi saya secara peribadi, saya suka belajar secara sistematik. Tetapi ini semuanya terpulang kepada anda untuk menilai.

Maka di sini kita perlu sentiasa bersifat 'husnu zhon' walau apa jua sekalipun lebih-lebih lagi di antara sahabat kita. Saya sendiri sudah merasai perkara ini dan terbukti ia memang menyakitkan dan sentiasa berasa bersalah apabila tanggapan terhadap sahabat kita adalah tidak baik. Perkara ini membuatkan saya sedar bahawa sifat husnu zhon ini perlu ada dalam setiap individu untuk mengelakkan diri kita ini sentiasa positif selain dapat mempositifkan orang lain.

Apa-apapun dalam masa pecutan terakhir ini apa-apa jua boleh terjadi. Sahabat boleh menjadi musuh, musuh boleh menjadi sahabat dan sebagainya. Manusia sifatnya pelupa. Dan manusia tidak boleh hidup seorang tanpa orang lain. Semuanya telah ditakdirkan oleh Allah swt. Tetapi adakah kita hanya menyalahkan takdir jika perkara yang kita usahakan tidak menjadi kenyataan?

Semuanya bergantung kepada kita. Yang penting bagaimana usaha kita ke arah itu dan apa bekalan yang kita bawa untuk sampai ke sana. Saya mengingat kepada diri saya dan juga sahabat semua bahawa kita perlu ada prinsip sendiri. Di samping nasihat dan teguran daripada sahabat dan orang yang rapat dengan kita, kita sendiri perlu mempunyai prinsip diri dahulu baru boleh diadun dengan nasihat dan teguran orang lain. Semuanya bermula dari kita.

Terima Kasih kepada semua yang sudi membaca entri ini walaupun sebenarnya tiada isi pun. Sebab selain saya berkongsi sedikit ilmu. daripada menulis juga, saya dapat menenangkan fikiran saya. Itulah yang paling penting untuk kita ambil pedoman.

No comments: