Sunday, October 5, 2008

Bermula sebuah cerita penuh liku….


Bersama abah dan ibu di Cameron Highland


“Pukul berapa ekau sampai td? Macam mana rayo di kampong? Kawan bilik saya cuba bertutur loghat Negeri Sembilan. Dia semalam lagi sudah sampai UIA. Rumah dia di Klang sahaja. Alhamdulillah, Zohor tadi aku sampai. Dari Cameron Highland. Penat sangat beraya di sana. Beraya dengan keluarga. Masa raya la saya dapat bersama keluarga. Selepas ini, sudah bermula peperiksaan sekolah,semester dan sebagainya. Bermulanya cerita penuh liku yang tidak tahu bagaimana permulaan dan pengakhirannya. Kita doakan yang terbaik.

Hari ini hari ahad bersamaan 5hb Oktober/Syawal, akhirnya sampai juga saya di Taman Ilmu dan Budi. Tempat menuntut ilmu yang saya kagumi sejak saya sekolah menengah lagi. Bermimpi-mimpi saya hendak masuk ke sini. Akhirnya berjaya juga melangkah masuk ke sini. Semuanya rezeki dan pertolongan yang Maha Esa.

Sebelum saya sampai ke UIA, saya dan keluarga sempat pergi bercuti di Cameron Highland. Tempat peranginan yang sejuk dan nyaman sekali. Tujuan ayah saya membawa ke sini adalah untuk melapangkan fikiran dan bermuhasabah bersama tentang hala tuju hidup yang akhir-akhir ini semakin jauh tersimpang dari landasannya.

Memikirkan masa depan

Yelah, saya dengan pelajarannya dan lagi 2 minggu akan menghadapi ujian akhir semester. Adik saya pula akan menghadapi ujian akhir tahun hari isnin ini. Ayah saya dengan perniagaannya dan ibu saya dengan anak-anak muridnya di MISET,Melaka. Semuanya ada bidang kerja masing-masing. Dan kadang-kadang hubungan sesama pun lengang dan regang. Maka di kesempatan ini kami semua berbincang sambil bersuka ria di tempat peranginan yang tidak asing bagi kita lagi.

Di sini saya berkesempatan untuk mengingat kembali tentang memori silam masa saya kecil dahulu. Di tempat inilah, saya bermain dengan kasut roda sehingga terjatuh kerana asyik sangat bermain. Masa itu umur saya baru berumur 6 tahun. Semua kisah lama saya ayah dan ibu ceritakan. Perkara ini buatkan saya bersemangat untuk teruskan kehidupan dengan memori kekeluargaan yang erat lagi kental.

Sebut pasal Cameron pasti sahabat seperjuangan semua akan ingat akan Kampung Orang Asli. Apabila saya tiba saja di sini dan lalunya di kawasan Ringlet, pasti saya terkenangkan Kampung Rantau. Kampung ini terletak sejam perjalanan dari Ringlet. Hati saya terus bersemangat untuk membuat program susulan di sini. Tetapi pastinya memerlukan perancangan yang rapi. Apapun di sini saya teringat banyak sejarah lama yang membakar semangat saya terutama dalam pelajaran dan juga dakwah.

Tanggal 27 Oktober 2008, bermulanya satu ujian dunia yang akan ditempuhi oleh semua warga UIA. Kalau dihitung dari hari ini, ada 21 hari lagi untuk sampai ke tarikh itu. Pelbagai dugaan dan cerita pasti akan ditempuh dan dilakonkan oleh kita. Semua ini adalah kerja Allah swt. Kita hanya pelakon dan Allah swt yang membuat cerita yang terbaik bagi setiap hambanya. Kita hanya perlu berdoa dan berusaha untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat. Sama-samalah kita membina satu sejarah baru bagi diri kita,keluarga dan juga masyarakat. Ambillah kenangan lalu sebagai batu loncatan kepada kita untuk membina satu sejarah baru pada masa akan datang.

Marilah kita menempuh hidup ini dengan semangat baru !!!!!

“ Kita adalah apa yang kita fikirkan”.

“Sesungguhnya Allah tidak akan merubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka merubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.”

Surah Ar-Ra’d, 13:11.


5hb Oktober 2008

10.00malam

Surau Mahallah Uthman...

No comments: