Thursday, October 9, 2008

Kerja yang tiada titik noktah....


Bersama sahabat Titian Wahyu

Alhamdulillah, habis dah kerja aku untuk sem ini. Tetapi apapun lepas ini, aku kena tolong budak baru ini dari segi kewangan dan pergerakan persatuan ini. Kerja dunia ini sampai bila2 tidak akan habis. Aku berfikir sendirian..

Kadang-kadang kita sebagai manusia perlu untuk berehat seperti manusia yang lain. Dalam konteks kita sebagai pelajar adalah pergi ke kelas dan belajar dan tidur. Itulah rutin sebagai pelajar yang sempit. Tetapi apapun tugas kita sebenarnya lebih besar dan tidak terjangkau dek akal kita.

Kerja di lapangan dakwah ini memerlukan kita sentiasa kuat jasmani dan rohani. Jika tidak kuat dua perkara ini pasti kita akan mengeluh dan penat di kemudian hari.Oleh itu, peranan sahabat2 sejemaah dengan kita perlu dalam mengembalikan semangat kita selain kebergantungan harap kepada Allah swt.

Di dalam dunia ini, mana ada benda yang senang dan mudah. Hatta hendak makan pun memerlukan kita menyuap ada kalanya menyusahkan. Di sini saya ingin berkongsi satu teori otak yang tidak disedari oleh kita. Ada satu kajian dibuat menunjukkan otak kita ini boleh memproses lebih dari pemprosesan satu komputer. Di otak kita ini ada sejenis neuron. Jika neuron ini tidak digunakan sebaiknya dan tidak dibesarkan maka ia akan lemah dan kendur. Akhirnya ia tidak lagi berguna kepada kita.

Otak Albert Einstein jika kajian oleh Universiti di UK menunjukkan beliau telah menggunakan sebanyak 80% daripada kapisiti otaknya. Dan sekarang teori bom beliau telah digunakan sebagai salah satu senjata pertahanan yang sangat dahsyat sekali walaupun teori ini belum dipasarkan ke luar. Oleh itu, gunakanlah sebaiknya keupayaan otak kita semaksimum yang mungkin kerana kita tidak tahu keupayaan sebenar kita. Semua masalah yang timbul di dunia ini pasti ada ubatnya. Kita sahaja yang membiarkan orang lain memikirkan untuk kita sedangkan kita tahu kita boleh menjadi agen perubah yang tidak disangka-sangkakan.

Selain kita menggunakan kekuatan jasmani dalam menjalankan kerja, ia amat penting untuk kita peringatkan bahawa kekuatan tawakkal kita kepada Allah swt amat penting sekali melebihi kekuatan yang lain. Hal ini kerana apa sahaja kerja yang kita lakukan tidak semestinya mendapat keberkatan daripada Allah jika kita hanya membuat kerja hanya ingin menunjuk-nunjuk ataupun mempunyai niat di sebaliknya. Kadang-kadang kerja kita tidak menjadi dan tidak berjaya mungkin disebabkan kita sebelum membuat kerja banyak melakukan maksiat yang tidak sedar,tidak membetulkan niat dan sebagainya yang rasanya anda semua mesti faham. Oleh itu, niat dan tawakkal kepada Allah perlu diletakkan di tempat yang sepatutnya.

Dan sekarang peperiksaan akhir sem akan tiba tidak lama lagi. Kalau dikira dari sekarang tinggal lagi 14 hari untuk sampai ke tarikh peperiksaan. Di sinilah kita hendak merancang dengan sebaiknya masa yang ada untuk belajar sambil tidak mengabaikan kerja yang tidak terfikir dek akal kita seperti yang saya sebutkan di atas.

Hendak tahu apa kerja yang tidak terfikir dek akal??

Anda bisa mengetahuinya sebentar lagi......


AGM IYC





Video Club IYC untuk tatapan semua!! Selamat Hari Raya!!!

*Good Luck Exam to ALL students UIAM..

No comments: