Tuesday, September 2, 2008

Bulan yang dinantikan....


Semakin hampir saat itu tiba, setelah hampir setahun menunggu kedatangannya. Para sahabat di zaman RasuluLLah selalu merindui ketibaan bulan yang penuh dengan pengampunan ini. Ketika ini, umat Islam dimerdekakan dari gangguan Iblis dan tentera-tenteranya yang diikat untuk memberi peluang agar ibadah dapat dilakukan dengan baik dan bersungguh-sungguh lagi. Pintu-pintu syurga telahpun dibuka, manakala pintu-pintu neraka telah ditutup dengan rapi.

"Hai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kepadamu mengerjakan puasa, sebagaimana telah diwajibkan kepada orang-orang terdahulu dari kamu, supaya kamu terpelihara dari kejahatan." (surah Al Baqarah: 183)

Ramadhan ini... ALlah menurunkan al Quran melalui Jibril untuk disampaikan kepada kekasih-Nya di Gua Hira'. Pengisiannya yang mengandungi pelbagai hikmah di samping perlantikan sebagai pesuruh ALlah kepada seisi alam ini.

Ramadhan ini.. terdapat malam yang penuh dengan rahmat dan barokah, lebih baik dari seribu bulan. Didirikan di setiap malam yang akan berlalu dengan solat Terawih sehingga ke akhirnya.

Ramadhan ini.. belajarlah untuk menahan diri dari perkara yang mendatangkan kemurkaan ALlah hingga menyebabkan berkurangnya pahala puasa atau menjadikan puasa sia-sia.

Ramadhan ini... berlakunya peristiwa perang badar al kubra sebagai bukti ketulenan iman umat Islam ketika itu, yang sanggup mengibarkan panji Islam tanpa rasa ragu dan gentar walaupun dengan kuantiti yang mustahil pada pandangan akal. Tetapi tiada yang mustahil bagi ALlah.

Ramadhan ini.. didiklah diri dengan perasaan ihsan dan kasih sayang kepada orang yang memerlukan. Moga dengan kejernihan hati dapat mengurangkan kesedihan mereka yang faqir miskin dan suka untuk menolong mereka dengan bersedekah.

Ramadhan ini.. peliharalah segenap pancaindera dari perkara yang haram. Bukankah ALlah sudah membantu?

Zaman ini, kedatangannya tetap ditunggu dengan pelbagai perasaan yang hadir. Mungkin kerana taraf iman yang tidak sama, ada orang yang mendahulukan Syawal dari Ramadhan. Belum pun tiba saat kemenangan, sudah ada yang dilekakan dengan keduniaan. Mata senang dengan kemewahan yang bukan menjadi keperluan sehingga terpaksa berhutang. Sedangkan jiwa mati tidak diberi dengan makanan..

Selamat datang wahai bulan yang dimuliakan ALlah, bulan yang penuh maghfirah dan barokah.. Semoga semakin bertambahlah iman dan amal hendaknya..Amiinnn

"Barangsiapa yang mengerjakan puasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan kepada Allah dan benar-benar mengharapkan keampunan, nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments: