Wednesday, September 17, 2008

Tazkirah Ramadhan: Dunia tempat menghadapi ujian




Alhamdulillah, hari ini sudah masuk Ramadhan ke 15. Pejam celik masa begitu cepat meninggalkan kita di dalam bulan Ramadhan ini. Dan dalam masa itu juga, pelbagai amalan yang telah kita lakukan bagi mengejar satu malam yang lebih baik dari seribu bulan iaitu Malam Lailatul Qadar.


Terbaca saya dalam satu buku yang bertajuk Sakit di Bulan Ramadhan. Dalam buku ini ingin saya berkongsi satu tajuk dalam buku ini yang menarik perhatian saya. Tajuknya sangat biasa jika kita melihat dari sudut luarannya sahaja. Akan tetapi jika kita hayati secara mendalam ia pasti akan memberikan satu kesan yang sangat mendalam kepada diri dan juga kepada masyarakat di sekelilingnya.


Ingatlah dunia ini adalah tempat kita menghadapi ujian. Dunia ini juga adalah perkampungan ujian dan cubaan. Sesiapa yang masih hidup pasti tidak akan terlepas dari ujian ini baik yang sedih, gembira dan sebagainya.


Firman Allah s.w.t:
Maksudnya:
Demi Allah, kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh), kelaparan,kekurangan harta benda, kehilangan nyawa serta lenyap hasil tanaman. Oleh itu, berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.”
Al-Baqarah:155


Inilah penegasan yang Allah telah berikan yakni setiap hambanya pasti akan diuji. Makin dekat hambanya kepada Tuhannya, maka kuatlah ujian Allah kepadanya kerana dia semakin hampir untuk mencapai ‘kunci’ syurga.

Firman Allah s.w.t:


Maksudnya:
“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman! Sedangkan mereka tidak akan diuji (dengan sesuatu cubaan)?”
Surah Al-Ankabut:2


Maka kuatkanlah iman anda lebih-lebih kita di bulan Ramadhan yang mulia ini. Kita hari ini hanya diuji sedikit sahaja berbanding umat yang terdahulu. Oleh itu, bersyukurlah selalu dengan nikmat hari ini dan gunakanlah nikmat sebaik-baiknya untuk berjuang di jalan Allah s.w.t dalam menegakkan kalimahnya di muka bumi ini.

No comments: