Wednesday, September 24, 2008

MR kembali menyengat...



Baru lepas basuh

"Apa cerita MR ko?? Dengar kata masuk 'workshop'. Bila keluar?? Kawan saya bertanya.. Puas saya menjawab soalan ini. Tidak tahu la soalan tu soalan perli ke apa. Tetapi saya bersangka baik je. Biasalah. Motor saya ini motor klasik. Tetapi bawa macam motor baru. Laju bukan main lagi. Habis saya buat motor ini. Sampai sekarang ini sudah beratus juga la saya jaga motor ini. Alhamdulillah. Sudah setahun lamanya motor ini di tangan saya.

"Nah, amik kunci motor ini!! Nanti pergi ke kelas naik motor ini. Ayah saya memberikan arahan kepada saya. Perasaan saya masa tu bercampur aduk. Ada gembira, sedih juga ada. Yelah, tiba-tiba ayah saya memberikan sebuah motor. Selalunya kalau dia beri apa-apa mesti saya ada buat apa-apa untuk dia. Tetapi ini tidak. Tetiba je dia bagi motor ini. Alhamdulillah..

Pertama sekali apabila saya dapat kunci motor ini saya ingat mesti motor baru ataupun motor tangan kedua. Wah, apa lagi bermacam-macam la saya fikir. Fikir nak pergi ziarah adik-adik matrik,bawa pergi ke merata tempat dan sebagainya. Rasanya seperti dunia ini kecil sahaja bila dah ada kenderaan sendiri ini. (gelak seorang diri).

Pada bulan 8 bersamaan tahun 2007, motor ini sampai ke UIA dengan menaiki trak Ford Ranger. Fikiran saya tentang motor yang saya mimpikan itu masih lagi tengiang-ngiang di benak otak ini. Mana tidaknya, ini adalah kali pertama saya membawa motor sendiri. Apabila sampai je depan mahallah(kolej) saya, saya terkejut yang motor ini yang rasa pernah nampak. Tetapi di mana ek?

Sedih dan gembira bercampur baur. Ingatkan motor baru rupanya motor ini motor atuk. Motor ini dijaga oleh Pak Itam saya. Dialah yang selalu baiki dan jaga motor ini. Angin tiada,ribut pun tiada, akhirnya motor ini sampai kepada pemilik seterusnya. Kesian plak rasanya Pak Itam saya tu. Sudah lama juga dia jaga motor tu. Tetapi nak buat apa, ayah saya sudah beli motor ini daripada dia.

Pesan ayah saya, "Nanti jaga baik2 motor ini, ni motor warisan tau. Sampai adik kau masuk U pun pakai motor ini". Saya pun tunduk patuh. Memang besar tanggungjawab saya selepas ini.

1. Jaga motor ini dengan baik
2. Balas jasa mak ayah saya dengan belajar bersungguh-sungguh


Apa-apa pun semua ini memang takdir saya. Ayah saya memang betul-betul memahami saya. Dia tahu yang kelas saya jauh dan hendak pergi ke satu tempat ke tempat lain memang jauh jika tiada kenderaan.

" Terima Kasih abah dan ibu atas pemberian ini. Akan aku jaga motor ini dan belajar dengan bersungguh-sungguh. Hanya Allah s.w.t sahaja yang mengetahui bagaimana persaan kasih dan sayang saya terhadap mereka. Jika dihitung dari kecil sampai sekarang akan jasa mereka nescaya tidak akan terhitung pengorbanan dan jasa mereka terhadap saya. Susah senang keluarga saya ditempuh bersama. Jatuh bangun perniagaan juga ditanggung bersama. "
Semoga Allah sahaja yang mampu membalas jasa mereka. Dan saya akan pastikan saya akan berada di kalangan yang terbaik baik dalam akademik mahupun agama. Insya Allah..

Di kesempatan ini, anakmu ini ingin meminta maaf atas segala kesalahan terhadap abah dan ibu. Anakmu ini mengetahui yang diri ini sentiasa menyusahkan dan membuatkan abah dan ibu berasa hati akan diri ini. Anakmu mengetahui yang anakanda bukanlah anak yang terbaik yang boleh dijadikan contoh kepada adik dan juga keluarga. Begitu besar dosa anakmu ini sehinggakan anakmu tidak sanggup melihat diri ini lagi. Oleh itu, anakmu ini ingin memohon sejuta keampunan dan kemaafan daripada abah dan juga ibu atas dosa anakmu ini.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

" Dan tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau keduanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia "

Surah Al-Israa': 23

Semoga hubungan keluarga ini akan memberikan semangat baru terhadap anakmu ini di dalam medan perjuangan hidup yang lebih mencabar pada masa akan datang.

25hb September 2008
Kompleks Anjung Rahmat, Gombak
1.30 petang.



No comments: