Sunday, September 14, 2008

Hari yang paling gembira


Hari ini hari yang paling gembira bagi saya walaupun di dalam hati ini sebenarnya mencucuk kesakitan akan diri ini yang tidak begitu kuat sebenarnya. Saya teringat pesan sahabat saya bila mana kita terjerumus di dalam medan dakwah ini kita tidak dapat lari daripada cabaran dalaman dan juga cabaran luaran. Di sini saya lebih untuk kita merenung dan juga meminta pendapat anda semua akan diri ini yang selama ini dirasakan kuat di sisi manusia tetapi rupanya lemah di sisi tuhan.

Dakwah yang kita canangkan selama ini membuatkan kita semua perlu turut serta walaupun ia sebenarnya memang sudah menjadi kewajipan kita dulu,kini dan selamanya. Apa yang kita sebutkan hari ini tidak semestinya kita mampu lakukan untuk masa akan datang. Walhal telinga kita ini yang paling dekat dengan mulut kita. Tetapi apa yang paling penting untuk kita persiapkan adalah ketahanan diri untuk melawan hawa nafsu yang cuba menghalang kita untuk terus istiqamah dalam jalan ini.

Perkara utama yang perlu kita kuatkan adalah tarbiyyah ruhaniyyah yang memang selama ini kita sebutkan dan peringatkan. Maka sudah menjadi tanggungjawab semua untuk kita memperingatkan sesama kita yang kerja tarbiyyah ini bukannya orang tarbiyyah sahaja yang perlu mengingatkan kita. Ia perlu kepada semua golongan yang sudah sedar akan perkara ini.

Banyak perkara kita yang kita buat ini tidak semestinya disukai oleh semua orang. Dan kadang-kadang sahabat yang hanya mementingkan diri tanpa mempedulikan orang lain pun menyebabkan kita ini terasa kesepian dan bahasa yang mudah adalah "syok sendiri" dengan kerja yang kita buat ini. Mereka hanya didedahkan dengan gerak kerja jemaah tanpa mempedulikan perasaan dan hati ahli-ahli jemaah kita.

Oleh itu, dakwah dan tarbiyyah perlu difahami akan pengertiannya yang sebenar. Jika kita hanya bercakap akan dakwah tetapi tidak langsung bercakap tentang apa yang perlu dibekalkan oleh para pendakwah akan membuatkan gerak kerja dan ahli jemaah ini tidak akan ada hala tuju. Hal ini perlu kepada kesatuan hati dengan jemaah dan juga ahli jemaah. Selalu saya sebut akan buku "Bagaimana menyentuh hati" ini. Buku ini saya rasa perlu di hadami selepas buku haraki dan buku perjuangan.

Akhir kata, jika kita ingin melihat perjuangan ini berterusan, tanyalah kepada diri sendiri "adakah aku lakukan ini bertepatan yang telah disyariatkan dan adakah aku memikirkan sahabat lain di dalam jemaah ini ketika senang dan susah dan juga adakah kita menerima pandangan semua orang??"
Rintihan seorang pemuda
Tazkirah pendek untuk diri......

No comments: