Monday, August 18, 2008

Jam 7 petang...


Jam menunjukkan pukul 7 petang. Masa seperti ini dan hari yang memang saya tahu akan terjadi banyak perkara yang tidak diingini. Hari ini hari jumaat. Bersamaan 15hb Ogos. Tekaan yang tepat. Mengapa? Apabila saya menjejak kaki di Pasar Seni, gambar di atas menunjukkan bagaimana perasaan saya. Biasalah. Siapa tidak biasa? Hari jumaat ini adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh sesiapa yang masih menuntut tidak kira sekolah ataupun universiti. Sedar tidak sedar, masa begitu pantas berlalu.


Sedar tidak sedar masa sekarang begitu pantas meninggalkan kita. Kita juga sedar yang di akhir zaman ini masa akan berlalu begitu pantas. Kerja yang begitu banyak yang telah diberikan kepada kita membuatkan kita tidak mampu membuat semuanya secara professional dan sistematik. Kadang-kadang kita sebagai pelajar merasakan kerja kita hanya belajar sahaja. Walaupun ramai yang berkata sebegitu, tetapi pelajaran mereka sama sahaja dengan mereka yang dikatakan sibuk dengan ‘persatuan’ dan sebagainya. Perkara ini membuatkan saya terfikir ada kala kita perlu membuat apa yang perlu kita buat. Jangan jadikan alasan kerja yang banyak membuatkan kita tidak melakukan perkara lain yang lebih utama. Itu masalah.


Membicarakan perkara yang perlu dibuat dan tidak perlu dibuat adalah dua perkara yang sangat berbeza. Perkara ini jika kita tidak betul-betul hayati boleh menyebabkan kita tidak tahu apa yang kita buat ini betul atau tidak,relevan atau tidak dan sebagainya. Dalam satu keadaan antara pelajaran dan program. Mana yang lebih kita utamakan?


Jika dalam buku fiqh awlawiyyat menyebut bahawa perkara yang menjadi asas bagi fiqh keutamaan antara lain adalah:


1. Melakukan perbandingan antara pelbagai al-masalih(kemaslahatan) atau al-Manafi’(kemanfaatan), ataupun perbandingan semua kebaikan yang diperintahkan.
2. Melakukan perbandingan antara pelbagai al-Mafasid(kemafsadatan) atau al-Madar(kemudaratan)
3. Melakukan perbandingan antara pelbagai al-masalih(kemaslahatan) dan al-Mafasid(kemafsadatan) ataupun perbandingan antara satu semua kebaikan yang diperintahkan dan kemudaratan yang dilarang apabila terjadi pertembungan di antara keduanya.

Jika kita melihat pengorbanan sahabat Rasulullah s.a.w ketika dalam perang begitu bersemangat ingin menyelamatkan Rasulullah daripada serangan pihak kuffar sehingga terlupa akan keselamatan dirinya. Mereka melebihkan orang lain daripada kepentingan diri. Perkara ini yang perlu kita latih terutama generasi akhir zaman ini.

Menjawab persoalan antara pelajaran dan program. Mana lebih utama? Soalan ini pasti akan bisa dijawab jika kita melakukan perbandingan dengan perkara pokok fiqh keutamaan ini. Sama-sama kita lihat diri sendiri adakah kita sudah melakukan yang terbaik dalam soal keutamaan kita.

No comments: