Wednesday, August 13, 2008

Nasihat bersama...



Omar bin Al-Khattab r.a ketika diatas mimbar, katanya: Saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda: sesungguhnya segala amalan itu disertai dengan niat, dan sesungguhnya bagi tiap-tiap seorang apa yang diniatnya. Maka barangsiapa berhijrah kerana dunia mendapat habuannya atau kerana perempuan yang akan dikahwininya maka hijrahnya kepada sesuatu yang ia berhijrah kepadanya. (AlBukhori:sohih)

Di sini kita lihat betapa pentingnya niat seseorang manusia itu. Jika dia berniat untuk membuat kebaikan maka pahala berniat dia dapat dan apabila dia membuat kebaikan dapat lagi pahala membuat kebaikan. Begitu pemurahnya Allah s.w.t kepada hambanya. Dan jika hambanya membuat keburukan hanya perbuatan keburukan itu sahaja yang akan dihitung tanpa menghitungkan niat keburukan tersebut. Tetapi kita tidak sedar akan hakikat ini.

Jika Allah s.w.t menghidangkan pahala sebegitu banyak di depan hambanya nescaya beramai-ramai hambanya akan mendapatkannya. Tetapi hakikatnya bukan begitu. Oleh itu, bersama kitalah pada bulan Ramdhan yang akan datang untuk menetapakan niat dan berazam untuk melakukan perubahan ke atas diri dan juga masyarakat agat ramadhan kali ini tidak akan menjadi ramadhan yang sia-sia. Semoga dirahmati oleh Allah s.w.t.

Jikalau kita lihat selama kita hidup di dunia ini, pernahkan kita tidak mendapat keperluan yang mencukupi untuk diri sendiri? Adakah kita semua tidak mempunyai pakaian dan makanan yang mencukupi? Biasanya jawapan semuanya mencukupi.

Kita di Malaysia dikira beruntung kerana mempunyai semua benda ini yang tidak ada di kebanyakan saudara kita di luar sana. Hatta pada bulan ramadhan ini kita selalu melakukan pembaziran dari segi makanan terutama sekali apabila hendak berpuasa. Membeli makanan sehingga lupa ada saudara kita yang tidak makan di luar sana. Maka besederhanalah selalu dalam apa jua sekalipun. Kita dijadikan supaya menjadi ummatan wassatan yakni umat yang besederhana. Maka jadilah umat sebegitu agar kita tidak menyesal di kemudian hari.


Dpd Muaz bin Anas ra bahawa Rasulullah saw bersabda, "sesiapa yg meninggalkan pakaian yg indah dgn tujuan merendah diri kpd Allah, sedangkan ianya mampu berbuat demikian, maka Allah memanggilnya pada hari kiamat dihadapan orang ramai, kemudian Allah menyuruhnya memilih pakaian yang ia suka dpd berbagai-bagai pakaian orang yg beriman. (Attarmidzi: )

No comments: