Thursday, April 3, 2008

Apa nak jadi dengan UMNO???

Sudah hilangkah pertimbangan akal waras kita? Mungkin inilah pertanyaan saya semalam apbila melihat segelintir peesrta cuba bertindak liar terhadap seorang peserta. Apakah hanya bertanya isu Anwar Ibrahim kita sudah hilang pertimbangan?

Tindakan berang tidak bertempat ini tidak menguntungkan sesiapa pun. Malahan mencerminkan seolah-olah pemimpin kita tidak boleh berhadaapan dengan soalan-soalan nakal.

Saya percaya jika diberi peluang Ketua Pemuda Cawangan Batu 8, Sekinchan tersebut menghabiskan soalan, ahli panel kita di atas pasti dapat menjawab.Malangnya mereka yang ingin menafikan hak bercakap ini akhirnya hanya sama seperti orang lain yang mereka kecam.

Mereka tidak sedar dalam zaman kekalahan ini, tindakan sedemikian hanya memberi satu lagi liputan buruk terhadap UMNO.Demikian juga sikap segelintir hadirin yang tidak mahu menerima penerangan atau penilaian lain mengenai kekalahan BN dalam pilihan raya kali ini kecuali ingin mendengar kecaman terhadap Pak Lah dan Khairy.

Jika kita mahu UMNO kembali kuat kita harus menerima pelbagai pendapat dan penilaian agar dapat diperbetulkan UMNO dan BN luar dan dalam. Memang benar diakui Pak Lah dan Khairy mempunyai saham yang besar dalam hal ini, tetapi apakah dengan menyingkirkan Pak Lah dan Khairy sahaja maka semua masalah akan selesai sekelip mata?

Jika kita jatuhkan Pak Lah, siapakah yang bakal menggantikannya? Apakah jika diganti Pak Lah dengan Najib tanpa sebarang perubahan lain maka BN akan kembali kuat? Kita perlu tanya apakah orang Cina dan India beralih arah sebab Khairy dan Pak Lah juga? Apakah tiada faktor lain lagi?Atau ada sebab lain seperti yang dikatakan oleh Dr. Mohamad Khir Toyo bahawa orang Melayu, India dan Cina tidak berpuas hati dengan isu ekonomi dan pendidikan.

Sebab itu selain membawa Datuk Mukhriz yang diketahui telah menyalahkan Datuk Seri Abdullah, kita bawa juga ahli Majlis Tertinggi UMNO, DS Dr. Mohamad Khir Toyo dan Ketua Penerangan UMNO Johor, YB Dr. Puad Zarkashi kerana mahu mendengar banyak pendapat dan pandangan.

Kita mahu mendengar pelbagai pandangan. Jangan tutupkan diri kita dari menerima pandangan-pandangan lain kerana ia menjadikan kita jumud dan beku. Salah satu punca kejatuhan Pak Lah ialah kerana beliau hanya mendengar pandangan orang tertentu sahaja.

Untuk forum selepas ini kita perlu bertanya kepada diri kita, apakah kita mahu menjatuhkan Pak Lah semata-mata atau mengubah kepimpinan dan juga mengembalikan kekuatan UMNO sebagai tunggak orang Melayu dan Barisan Nasional?

Kita perlu mempunyai strategi serampang dua mata. Menukar kepimpinan dan juga mencadangkan perubahan. Jika menukar kepimpinan sahaja matlamat kita, maka pemimpin yang naik juga akan meneruskan keadaan sedia ada. Apa hasilnya? Apa ertinya kepada kekuatan UMNO dan BN?

Jika kita mahu pandangan dan kehendak kita didengar oleh pihak lain, maka kita wajar belajar menghormati orang lain juga.

Petikan dari
http://www.mykmu.net/.


No comments: