Monday, March 31, 2008

Kemenangan yang ditunggu-tunggu…….


Alhamdulillah, dengan limpah kurnia yang diberi oleh Allah s.w.t, aku sudah menghampiri ke satu hari yang ditunggu-tunggu.

“Apa ko merepek ni? Tegur Fahmi. Ketika ini aku bersama sahabatku ini menelaah buku Matematik. Maklumlah esok, selasa aku akan menempuh alam yang tidak terlintas oleh akal fikiran kita.

Selepas ini ada dua kertas lagi iaitu Matematik dan IT. Lepas itu, barulah hari yang dinantikan itu akan muncul dengan cerianya. Tidak sabar-sabar menunggu ini. Tetapi sebelum sampai ke hari itu, semestinya kita akan diuji dengan berbagai cabaran. Dengan cabaran ‘Game’,TV dan macam-macam lagi yang semua tahu rasanya.

Malam semalam sebagai contoh ada Anugerah Bintang Popular Berita Harian(APBH). Anugerah ini kalau saya duduk di bilik mesti saya “Study”. Tak gitu?. Walaupun ada yang tidak bersetuju Mawi menang anugerah itu, tetapi itulah dia Industri Hiburan tanah air kita. Oleh kerana itu, saya dan rakan-rakan pergi ke perpustakaan untuk menghindarkan dari segala cabaran ini.

Apa yang saya nak tulis di sini adalah apabila kemenangan kita datang bergolek tanpa sebarang usaha yang akan membuatkan kemenangan kita ta menjadi biasa. Kemenangan yang apabila diulit dengan kepahitan,kesengseraan dan kepayahan, ia lebih akan membuatkan kita merasa puas hati dengan usaha kita itu.

Oleh itu, kejayaan akan tidak akan sampai kepada kita jika kita hanya menunggu tidak berbuat apa-apa untuk ke arah itu. Kejayaan yang paling besar adalah apabila kita berjaya mengalahkan hawa nafsu diri kita sendiri. Dan juga kejayaan dan kemenangan paling manis adalah apabila kita merasa puas dengan usaha yang telah kita buat untuk ke arah itu walaupun kita mengalami kekalahan untuk sampai ke situ.

Kita juga tidak boleh lari daripada ujian ataupun ‘exam’ kerana dengan ujian inilah ia akan mematangkan kita untuk terus maju dalam kehidupan kita. Walaupun kita gagal pun, kita tidak mungkin gagal selamanya. Hal ini kerana ‘kejayaan itu datang daripada kegagalan’. Ingatlah bahawa selama kita masih belajar, kita tidak boleh lari daripada melakukan kesilapan.

Kemenangan Islam itu tidak akan datang bergolek tanpa usaha yang jitu daripada kita. Baru-baru ini, terbitnya sebuah filem yang mengutuk Islam. Malah banyak lagi rancangan yang telah dibuat oleh muuh-musuh kita untuk menjatuhkan kita. Maka dengan usaha daripada kita untuk membina tamadun khayra ummah kita dengan menyedarkan umat Islam akan kesedaran tentang Islam itu sendiri, perkara ini memerlukan kepada keterlibatan semua pihak untuk menjayakannya. Oleh itu, kerja-kerja kita walaupun sebesar zarah akan dihitung oleh Allah s.w.t.

Bersamalah kita mengambil iktibar bahawa di dunia ini kita tidak lari daripada cabaran,godaan dan sebagainya. Hanya kekuatan iman yang akan meyelamatkan kita daripada segala cabaran ini. Insya Allah.

No comments: