Sunday, February 1, 2009

Isu Bahasa perlu diambil perhatian

"Bahasa Jiwa Bangsa". Begitulah ungkapan Melayu yang biasa kita dengari. Semua di dunia ini hatta haiwan sekalipun mempunyai bahasa mereka sendiri. Betapa pentingnya bahasa ini ia sebenarnya melambangkan identiti bangsa itu sendiri. Dengan bahasa kita dapat melihat bagaimana bangsa itu sebenarnya.




Di dunia globalisasi hari ini, kita sebenarnya sedang menempuh satu zaman yang kita tidak sedari ancamannya kepada kita. Baik dari segi pandang mata kasar atau mata halus. Serangan pemikiran yang dilakukan oleh bangsa putih ini makin lama sudah menampakkan hasilnya pada hari ini.




Kita lihat sekarang bagaimana benda yang paling dekat dengan kita iaitu bahasa Melayu sudah hilang jatidirinya. Penggunaan bahasa Inggeris telah menjadi bahasa yang paling berkuasa untuk memajukan bangsa Melayu sendiri.




Dari segi pemimpin kita, pemimpin Melayu sudah tidak percaya akan kehebatan Bahasa kita sendiri. Kita lihat idea Tun Mahathir sendiri iaitu Penggunaan Bahasa Inggeris dalam Subjek Matematik dan Sains telah mengalami kegagalan. Keputusan setiap tahun UPSR,PMR dan SPM menunjukkan kemerosotan dari tahun ke tahun. Jurang yang terbina adalah sangat besar antara orang pedalaman dan orang bandar.




Mereka menunjukkan statistik peningkatan dari tahun ke tahun. Tetapi itu adalah statistik orang bandar. Kita tidak melihat orang pedalaman seperti di Sabah dan Sarawak. Adakah mereka boleh mempelajari sesuatu tanpa menggunakan bahasa ibunda sendiri?




Banyak lagi bukti yang menunjukkan tidak keberkesanannya idea Tun itu. Ramai yang menyangka apabila kita belajar bahasa orang lain, kita akan menjadi hebat. Tetapi kesannya adalah sebaliknya. Kita dapat lihat kesannya sekarang.




Oleh itu, saya menyarankan kepada semua untuk membaca buku ini agar minda kita terbuka dan menyedari peripentingnya bahasa kita. Saya bukanlah anti bahasa lain,tetapi apabila bahasa ibunda kita diketepikan dan dijatuhkan martabatnya, ini membuatkan saya perlu membuat sesuatu agar bahasa dan identiti kita dipelihara maruah dan martabatnya. Banyak buku yang menerangkan tentang pentingnya bahasa kita. Tanggungjawab kita semua untuk mengkaji dan menghayati sendiri akan keindahan bahasa Melayu itu sendiri.

No comments: