Thursday, November 26, 2009

Selamat Hari Raya Aidiladha



Saat kita berhari raya aidiladha, ramai antara kita yang tidak ketinggalan untuk balik ke kampong masing-masing walaupun hari raya haji tidaklah semeriah hari raya aidilfitri. Walaupun kemeriahan yang tidak seberapa, tetapi ganjaran dan kisah di sebaliknya amat besar jika kita dapat hayati bersama.

Hari raya aidiladha ataupun hari raya haji dan korban merupakan hari raya untuk memperingati kisah Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail. Peristiwa ini telah dirakamkan dalam surah Qashas ayat 100-113 yang menerangkan bagaimana peristiwa ini berlaku.

Bagi diri saya, saya berasa bahawa Hari Raya korban ini dapat menghidupkan kembali amalan yang makin lama makin pupus iaitu semangat pengorbanan. Apabila diertikan maksud pengorbanan pastinya ramai yang mengatakan bahawa “dulu aku pernah terkorban” ataupun “mengorbankan diri aku”. Ini adalah dari segi fizikal.

Pengorbanan bagi saya adalah berkorban segala yang kita ada untuk membersihkan diri untuk menghadap Allah swt di akhirat kelak. Maka tidak kisah pengorbanan apa juga yang kita lakukan baik material ataupun sosial semuanya akan dihitung oleh Allah swt.

Oleh itu, pengorbanan adalah perjuangan yang tidak akan henti sampai bila-bila. Perjuangan yang tidak kenal erti penat pasti merasai nikmat pengorbanan yang sebenar. Itulah dinamakan pengorbanan yang hakiki.

“Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua”

No comments: