Thursday, June 12, 2008

Kehidupan yang sementara.


"Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata"

Begitulah ungkapan yang begitu menusuk di hati saya. Kata-kata yang membuatkan kita terfikir bahawa dunia ini adalah sementara. Bahkan dunia ini akan menyoal kita kembali apakah yang telah kita lakukan pada masa hidup kita?

Adakah kita hanya menjadi orang Islam sahaja? Adakah kita ingin menjadi seorang yang berjaya sahaja? Hidup ini hanyalah sementara. Kehidupan yang kekal abadi akan kunjung tiba. Tetapi adakah kita sedar akan kehidupan yang abadi tersebut?

Di dalam al-quran surah as-saff ayat 13 menerangkan bahawa jika pahala itu dibentangkan di hadapan kita nescaya akan berlari manusia ingin mendapatkannya.

Tetapi hakikat manusia memang sebegitu. Mereka tidak akan percaya apa yang mereka tidak nampak. Apabila musibah tiba barulah mereka akan tersedar dari mimpi yang lena itu.

Hari saban hari, saya melihatkan betapa manusia dinihari sudah semakin hilang sifat kemanusiaan. Sifat yang sepatutnya ada pada manusia tetapi sudah diberikan kepada haiwan. Tidak pernah dalam sejarah negara kita manusia buang anak dalam tong sampah.

Inilah yang dikatakan manusia sudah menjadi haiwan. Tidak begitu?

Jikalau saya senaraikan banyak lagi perkara yang tidak boleh dibayangkan dek fikiran kita. Cuba kita bayangkan ada juga manusia yang sanggup membunuh manusia dalam keadaan mayatnya tidak berkepala. Cuba anda bayangkan?

Apa-apa pun hakikatnya kita di dunia yang penuh godaan dan maksiat membuatkan kita alpa dan membuatkan kita mati rasa. Rasa keinsafan yang sepatutnya ada pada setiap manusia telah diambil oleh kenikmatan dunia yang tidak akan kekal selamanya.

Kita hendakkan harta yang banyak tetapi tidak ingin bersedekah.

Kita inginkan dosa kita diampuni tetapi masih juga melakukan dosa-dosa.

Kembalilah kita kepada asas agama kita. Jika kita berpegang teguh dengannya nescaya kita tidak akan sesat selamanya. Ia adalah al-quran dan as-sunnahnya. Bersamalah kita saling ingat mengingati pada pagi yang sungguh indah ini.

2.30pg/13hb Jun/izzat/mahallah bilal.

No comments: