Wednesday, June 25, 2008

2 minggu cuti.


Aduh! Baru berapa hari cuti dah terasa bosannya.. Ni kan 2 minggu. Huh. Mengeluh aku. Hari ini hari khamis 26hb. Baru 4 hari bercuti. Tetapi aku berasa kosong sangat jika tidak diisi dengan amalan yang berfaedah.

Memikirkan masa yang begitu pantas bergerak meninggalkan manusia yang tidak pandai menjaga masa membuatkan kita berasa takut untuk meninggalkan sesaat masa. Malah ramai sekali manusia masa kini tidak menghiraukan masa yang banyak terhidang untuk mereka. Masa yang begitu banyak ini dinikmati dengan amalan yang sangat merugikan seperti tidur,makan yang berlebihan,melepak dan sebagainya.

Masa yang singkat ini menyebabkan kita sebagai pelajar perlu menguruskan masa dengan sebaiknya. Putaran roda yang penuh dengan liku-liku yang menyebabkan kita perlu untuk membuat satu tajdid kepada diri kita terutamanya dalam amalan seharian kita. Masa yang tidak cukup berbanding dengan kerja umat yang banyak memerlukan kita kepada pengurusan kelas pertama bertepatan dengan saranan PM untuk menjadikan rakyat Malaysia minda kelas pertama. Itu kita tidak boleh nafikan idea itu.

Pengurusan masa yang efektif adalah dengan membuat jadual harian yang mesti diikuti dengan penuh dislplin. Ada kala kita perkara ini banyak bergantung kepada diri kita sebenarnya. Ada orang yang boleh mengikuti proses ini dan ada yang tidak. Bergantung kepada kemampuan diri.

Apa yang pasti sebenarnya adalah kita perlu mempunyai matlamat jangka pendek dan jangka masa panjang. Cuti 2 minggu ini apa yang akan kita buat dan hari ke hari apa yang akan kita lakukan. Perancangan ini amat perlu bagi memudahkan kita untuk mengisi masa kita dengan aktiviti yang berfaedah.

Semoga kita dapat melakukan aktiviti yang bersesuaian dengan jiwa kita. Jangan kita terlebih dalam beraktiviti menyebabkan kita yang menanggung kesan dan akibatnya. Akhir sekali ingatlah ayat al-quran di dalam surah al-asr yang menyebut tentang masa. Janganlah kita tergolong di kalangan orang yang rugi. Subhanallah. Insya allah kita inginkan kejayaan di dunia dan akhirat.

*Have a nice day..
*26/6,1.45 am in my house.

No comments: