Friday, February 8, 2008

Islam terus subur di Turki

Semalam surat khabar Utusan Melayu 8/2/2008 menyiarkan tentang isu tudung di Turki yang di mana parlimen Turki bersetuju menarik balik larangan bertudung. Hal ini menunjukkan bahawa Islam di sana sudah diterima kembali walaupun mendapat tentangan yang hebat daripada golongan sekular dan pengikut kemalisma.


Walaupun tentangan yang hebat diberikan oleh golongan sekular namun Islam di sana terus subur berkembang di merata tempat di Turki. Sejarah Turki menunjukkan bahawa walaupun pengaruh yang dibawa oleh Kamal Atarturk itu berkembang tetapi sesungguhnya bangsa Turki adalah bangsa yang beragama. Akar agama ini,iaitu Islam,menancap sangat dalam pada jasadnya. Maka tidak mungkin kemunculan pengaruh yang dibawa oleh Atarturk ini dapat mengubah tabiat orang Turki. Bangsa Turki juga tidak akan lupa bahawa mereka pernah menguasai wilayah yang luas di permukaan bumi selama lima abad dengan khilafah Islam.


Maka dengan itu, segala tekanan yang diberikan oleh Kamal Atartruk berjaya di tempis walaupun terpaksa dibayar dengan darah. Justeru itu,kita lihat sendiri bagaimana tekanan yang dikenakan terhadap Islam telah membangkitkan semangat ruhul jihad bangsa Turki dengan munculnya beberapa gerakan Islam dan parti politik yang beriltizam melakukan proses islamisasi masyarakat dan negara Turki.


Gerakan Said Nursi misalnya telah berjaya memecahkan ketebalan Kemalisame dengan penyebaran Risale-i-Nur dan merupakan satu-satunya sebaran dakwah Islam yang cukup berpengaruh dalam masyarakat Turki.


Dalam bidang politik pula kita menyaksikan Najmudin Erbakan,seorang professor Kejuruteraan di Universiti Istanbul,telah mencatakan nama sebagai seorang ahli politik Islam yang gigih berjuang bagi menempatkan semula Islam di sisi masyarakat. Dengan partinya National Salvation Party(NSP) telah berjaya mencairkan sedikit demi sedikit Kemalisme sejak menyertai pilihanraya yang diadakan di negara Turki.


Akhir-akhir ini satu revolusi baru telah bertiup di Turki di mana kebangkitan Tayyip Erdogan dan Abdullah Gul mengasaskan sebuah parti yang diberi nama Parti Keadilan dan Pembangunan(AKP). Parti yang berorientasikan Islam dengan mengekalkan perlembagaan sekular telah berjaya meraih simpati rakyat dalam dekad 90-an sehingga mencapai kemuncaknya dalam pilihanraya Turki pada tahun 2006. Kemuncak kejayaan parti ini apabila Abdullah Gul dilantik sebagai Presiden Turki yang baru.


Oleh itu, benarlah di dalam hadis Nabi s.a.w yang bermaksud ”walaupun Islam ditekan,dihina,diancam dan sebagainya di seluruh dunia, tetapi Islam tetap ada juga di mana-mana”. Bersamalah kita mendoakan kesejahteraan umat Islam di seluruh dunia. Dan akhirnya kembali tertegak zaman kekhilafahan Islam yang tercinta ini.

1 comment:

.TYRA. said...

turkey..i want to go there..hehe