Wednesday, February 6, 2008

Erti Sukerelawan

Baru-baru ini UIA telah mengadakan Minggu Kemanusiaan yang juga merupakan salah satu aktiviti tahunan UIA yang mempromosikan tentang pentingnya sukarelawan, kelab-kelab sukarelawan dan tokoh-tokoh yang yang terlibat dalam medan ini. Oleh itu,ingin saya tuliskan serba sedikit tentang makna sukarelawan sebenar yang merupakan satu faktor asas yang perlu dititikberat dan perlu dihayati bersama.

Jikalau kita sedar akhir-akhir ini, mahasiswa seolah-olah itu sudah alpa terhadap kerja masyarakat. Mereka lebih suka berada di “comfort zone”. Padahal mereka tidak sedar bahawa keadaan sebenar di luar sana amat memerlukan mereka terutamanya yang bergelar Mahasiswa. Di sini bukanlah ingin mengupas tentang kesedaran Mahasiswa kepada masyarakat tetapi lebih kepada kesedaran masyarakat itu sendiri.


Apabila kita menghayati takrifan sebenar kesukarelaan adalah membuat sesuatu perkara tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran daripada sesiapa. Tambahan pula, kerja ini adalah sesuatu yang amat mulia di sisi Allah s.w.t lebih-lebih lagi kita sebagai umat Islam sangat digalakkan dengan melakukan kerja amal seperti menolong saudara yang tidak berkemampuan, memberikan kasih sayang kepada golongan yang memerlukan dan sebagainya. Dalam hadis Nabi yang bermaksud: “Golongan yang berkasih sayang antara satu sama lain adalah seperti satu tubuh badan, jika salah satu anggota badan itu sakit maka keseluruhan anggota akan merasai kesakitannya”.

Kebanyakan orang yang menceburi bidang ini adalah kerana beberapa faktor dari perspektif masyarakat dan individu.Tumpuan disini ialah kepada nilai-nilai dan idealisme yang mendorong individu untuk bersukarela.

Rata-rata orang yang melibatkan diri adalah kerana kepuasan(satisfaction). Kepuasan yang dimaksudkan adalah perasaan lega dan bangga kerana dapat membantu orang lain yang memerlukan,disamping yang dibantu itu pula menghargai bantuan dan sumbangan yang diberikan.

Penglibatan serta kepuasan ini didorong juga oleh sifat altruisme(altruism) atau keinginan untuk melakukan sesuatu kebaikan kepada orang lain. Altruisme ini lahir daripada sifat semulajadi manusia serta penyerapan nilai-nilai sosial yang dialami individu. Maka pendorong kepada kerja ini selain kepuasan dan agama, menjadikan seseorang itu amat positif kepada dirinya dan pihak sasar yang mendapat manfaat daripadanya.

Maka kerja sukarelawan ini adalah satu kerja yang jarang-jarang boleh dilakukan jika tidak dihayati maksud sebenarnya dan tidak berlandaskan kepada syariah yang sebenarnya. Oleh itu, kerja ini perlu dihidupkan kembali kerana kebanyakan masalah yang berlaku di negara kita ini adalah kerana kurangnya kesedaran untuk membantu sesama kita. Walhal kita semua adalah bersaudara yang mana pepatah Melayu ”berat sama dipikul,ringan sama dijinjing”. Maka bersamalah kita semua untuk membuang sejauhnya sifat hasad dengki sesama kita dan juga kata jangan jaga tepi kain orang.


Menghayati kerja sukarela oleh Azizan Bahari

2 comments:

farhanaamani said...

selaen tu..org2 melibatkn sukarelawan neyh kerana tok mcari kedamaian d hati,lebih kurang mcm mdpt kepuasan jgk a..bile kite wt keje2 sprt ni,kite rase mcm..waah!! puasny!! tol x?? ahaa...ape y saye merepek nie?? tp btul tau seronok libatkn diri dlm bnd2 cmni...=)

Ahmad Izzat Bin Atan said...

tul2.. Bila bt benda ni ketenangan tiba2 ada.. Dengan niat yang betul.