Monday, May 10, 2010

Fahami orang lain baru orang akan fahami kita

"Saya sebenarnya tidak puas hati dengan cara engkau layan aku, kau tak faham aku ke? Aku kan tak suka kalo kau buat macam ini." Suara2 seperti ini pasti akan terdengar oleh kita di sekeliling kita. Kadang2 kawan2 kita pun bersuara sumbang seperti ini. Itulah hakikat manusia.
Menurut pendapat sesetengah cerdik pandai, mereka berkata bahawa apabila kita memahami orang lain lebih daripada memahami diri sendiri, orang lain akan menilai diri kita lebih lagi sehinggakan kita tidak sedar kita mempunyai kelemahan atau kelebihan diri kita ini.
Memberi dengan lebih banyak kepada orang nescaya orang akan membalasnya dengan lebih banyak lagi kepada kita. Samalah konsep dengan ketuhanan. Jika kita banyak menolong agamanya nescaya Allah swt akan membantu kita selagi mana tidak membuat perkara yang tidak dibenarkan oleh Nya.
Memahami orang lain itu perlu kerana mereka dalah cermin kepada kita. Seperti suami isteri. Jika suami itu seorang yang panas baran, isterinya akan menjadi penyejuknya. Jika kita membuat kesalahan, kawan2 kita akan menegur kita. Seperti cermin dengan diri. Jika rambut kita kusut masai, cermin akan memberitahu bahawa rambut kita kusut masai.
Mana tidaknya mereka ini akan memberitahu jika mereka tidak difahami terlebih dahulu. Fahami mereka baru membuat penilaian. Jangan pandang pertama terus melatah dengan macam2 sangkaan. Berprasangka baik itu amalan yang baik.
Oleh itu, fahamilah orang lain terlebih dahulu sebelum mereka ingin memahami diri kita. Fahamilah dahulu apa yang Allah swt berikan kepada kita sekarang ini, nescaya Allah swt akan membuka hikmahnya kepada seluruh kehidupan kita dunia dan akhirat.
Selamat berpujangga.
Library UIA
11.5.2010
9.55pagi

No comments: