Friday, January 19, 2018

SYZ Vending - Satu cabang perniagaan terbaru

Assalam semua,

Hari ini saya hendak berkongsi tentang perniagaan terbaru saya. Vending machine atau nama melayu nya Mesin Layan Diri. Alhamdulillah. Sudah 2 bulan 4 hari (14/11/17-19/1/18) mesin ini beroperasi dengan berjayanya. Ini semua adalah dengan berkat doa abah ibu dalam perniagaan ini.

Mesin saya ini kecil sahaja. Barang yang boleh masuk lebih kurang 200 sahaja. Di atas boleh letak makanan dan bawah boleh letak minuman. Tetapi terpulang kepada kita untuk susun makanan tu. Beginilah mesin saya di Maktab Tentera Diraja, Kem Perdana Sungai Besi. Nampak meriah kan? Masih banyak perlu dipelajari dalam selok belok perniagaan ini.

Betul lah dalam hadis nabi bahawa 9/10 rezeki datangnya daripada berniaga. Mungkin ini adalah hadis dhaif tetapi kita boleh jadikan sebagai satu amalan. Hal ini kerana dalam berniaga pelbagai hikmah yang kita perolehi. Antaranya yang paling utama adalah :

1) Tawakkal kita kepada Allah
Dalam urusan perniagaan, kita tidak ada rezeki yang tetap malah rezeki itu kita tidak tahu sama ada ia nya akan banyak ataupun tidak. Malah kita pun tidak tahu samaada kita akan mendapat rezeki itu atau tidak. Kadang-kadang kita merasa senang kerana rezeki itu akan masuk. Tetapi perkara sebaliknya terjadi. Kita sendiri pun tidak tahu. Perancangan Allah swt lebih baik daripada segalanya. Kita perlu tawakkal dan berdoa dengan penuh keyakinan bahawa Allah swt akan menolong kita tidak kira susah mahupun senang.



2) Pentingnya doa ibu bapa dalam berniaga.
Apa yang saya percaya bahawa semua manusia yang berjaya di dunia ini pastinya menghormati dan menyanyangi ibu dan ayah mereka. Mereka mengangkat ibu dan ayah mereka ke tahap yang paling tertinggi dalam hidup mereka. Dengan itu, hidup mereka akan sentiasa di berkati oleh Allah swt dan dipermudahkan segalanya. 

3) Mengeratkan hubungan sesama keluarga terutama saya dan isteri
Hubungan akan semakin erat kerana kami mempunyai misi dan visi yang sama untuk mencari rezeki bersama. Pembahagian kerja membuatkan perniagaan ini bertambah mudah dan sangat menarik. Susah bersama-sama, senang pun bersama-sama. 

Dalam hal ini, saya sangat mengagumi isteri saya, yang bertungkus lumus menyediakan barang sebelum kami semua pergi masukkan stok balik. Penat macam mana pun, pasti akan dibuat dengan bersungguh-sungguh. Alhamdulillah. 


Secara kesimpulannya, saya dapat simpulkan kepada 3 hikmah yang amat besar walaupun hikmahnya banyak lagi yang saya tidak tertulis dalam blog ini. Nanti saya akan kongsikan di hari lain di waktu yang sama. Insya allah. 

Doakan semoga perniagaan kami akan berkekalan hingga ke hujungnya. Dan berjaya suatu hari nanti. 
Sesiapa berminat dengan bisnes vending, sila hubungi saya Ahmad Izzat - 0132952988 (http://www.wasap.my/60132952988) untuk keterangan lanjut. 

Kepada semua kaki FB sila add kami di syz vending. Apa2 perkongsian tentang bisnes vending, peluang rakan niaga, dan nasihat dalam bisnes vending boleh di utarakan dalam FB itu. 

Terima kasih semua. 



No comments: